آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

همه چیز درباره ترس از بارداری با وجود کرونا و راه های رفع آن

ترس از بارداری با وجود کرونا و بررسی همه جوانب آن-پرسی
برطرف کردن ترس از بارداری در زمان کرونا

همه چیز درباره ترس از بارداری با وجود کرونا و راه های رفع آن

تصمیم به بارداری از تصمیمات مهم هر زنی در طول زندگی مشترک است و همواره مستلزم برنامه ریزی و ایجاد آمادگی زوجین برای قبول مسئولیت پدر و مادر شدن می باشد. اما مدتی است که شاهد شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا هستیم، و پدیده ای با عنوان ترس از بارداری با وجود کرونا را در عصر حاضر به وجود آورده است. بسیاری از زوجین و به خصوص خانم ها برای مادر شدن خود با چالش جدید و ناشناخته ای به نام ویروس کرونا روبرو شده اند. البته نگرانی ها و ترس از بارداری با وجود کرونا  در خانم ها امری بسیار طبیعی است، لذا وزارت بهداشت کشور و همچنین پایگاه های سلامت و پزشکی در هر منطقه ای باید بیشتر از پیش این نگرانی ها را مورد بررسی قرار دهند و با برنامه ها و اطلاع رسانی های دقیق سطح آگاهی خانواده ها و بخصوص زوجینی که قصد فرزندآوری دارند را افزایش داده و با در نظر گرفتن تمهیداتی، خانواده ها را در این امر یاری نمایند تا با بحران های دیگری نظیر جمعیت پیر و سالمند در آینده مواجه نشویم. در همین راستا به مسئله ترس از بارداری با وجود کرونا  و بررسی راه های رفع این نگرانی می پردازیم.

ترس از بارداری با وجود کرونا تا چه حد منطقی می باشد؟

به طور کلی آفرینش زن به شکلی صورت گرفته است که علاقه به مادر شدن و مادری کردن از همان دوران کودکی در وی وجود دارد، و در اکثر موارد، بعد از ازدواج اولین تصمیم بزرگ زندگی هر زنی، باردار شدن می باشد. اما همانطور که شاهد هستیم با شیوع و گسترش ویروس کرونا، پدیده ای با عنوان ترس از بارداری با وجود کرونا در میان زنان جامعه مطرح شده است که البته این نگرانی تا حدودی طبیعی و منطقی است که با افزایش سطح اطلاعات می توان این نگرانی ها را تا سطح قابل ملاحظه ای کاهش داد. در ادامه به بررسی برخی از نگرانی هایی که اغلب خانم ها و زوجین در رابطه با فرزند آوری با آن مواجه هستند، و اینکه چه اقداماتی را جهت رفع این نگرانی ها بکار گیرند، می پردازیم.

آیا در دوران بارداری درصد ابتلا به کرونا افزایش می یابد

یکی از نگرانی های شایع و ترس از بارداری با وجود کرونا، احتمال بیشتر ابتلا به این ویروس در دوران حساس بارداری می باشد. در خصوص این نگرانی باید گفت، همانطور که می دانیم دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی هر زنی می باشد و طبیعتا نیازمند توجه و مراقبت های ویژه ای نسبت به شرایط معمولی خواهد داشت. طبق جدید ترین بررسی های صورت گرفته محققان و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ارتباط مستقیمی بین درصد ابتلا بیشتر زنان باردار به ویروس کرونا، نسبت به سایر گروه های جامعه مشاهده نشده است. اما در هر صورت زنان باردار جزء گروه های پر خطر جامعه محسوب می شوند. در حال حاضر شاهد این هستیم بسیاری از خانم های باردار به خاطر ترس از ابتلا به کرونا،  از مراجعه به پزشک و انجام غربالگری های دوران بارداری خودداری می نمایند، که این امر بسیار نگران کننده است. چرا که در دوران بارداری احتمال بیماری هایی نظیر دیابت بارداری، افزایش سطح فشار خون، بیماری های جنینی، عفونت های زنانه و … وجود دارد که در صورت عدم رسیدگی به این موارد ممکن است خطراتی بیشتر از ویروس کرونا را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. به همین جهت مراجعه و تحت نظر پزشک بودن با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بسیار ضروری است، در موارد غیر ضرور نیز شرایطی فراهم شده است که مادران باردار به صورت تلفنی با پزشک و مامای خود در ارتباط باشند و روند بارداری خود را تا ماه آخر کنترل نمایند. خانم های باردار در صورتی که به اقدامات خود مراقبتی بیشتر توجه نمایند، و همچنین سایر افراد خانواده در این خصوص کمک و همراهی لازم را با وی داشته باشند، می توانند این دوران را به سلامت سپری نمایند.  بنابراین باردار بودن به تنهایی دلیلی بر ابتلا بیشتر به ویروس کرونا نخواهد بود.

ترس از بارداری با وجود کرونا و اثرات آن-پرسی
ویروس کرونا چه اثراتی روی بارداری می گذارد؟

ویروس کرونا چه اثراتی روی بارداری می گذارد؟

اثراتی که کووید 19 روی بارداری می گذارد تا کنون به درستی شناسایی نشده اند، اما با توجه به تحقیقاتی که در گذشته صورت گرفته است، آمار خطراتی از جمله سقط جنین، زایمان زودرس و ناهنجاری های جنین در زنان مبتلا به سارس و مرس که از ویروس های خانواده کرونا می باشند بیشتر از آمار سایر زنان غیر مبتلا نمی باشد. اما با توجه به اطلاعات پزشکی ابتلا به عفونت های ویروسی مانند آنفلوآنزا در خانم های باردار که با تب همراه می باشد، امکان ایجاد بیماری های مادرزادی را در جنین به خصوص در سه ماهه اول را افزایش می دهد و در ماه های پایانی نیز احتمال عوارضی مانند زایمان پیش از موعد و کمبود وزن نوزاد را  نیز در بر خواهد داشت. اما همانطور که گفته شد هنوز اطلاعات دقیقی از اثرات ویروس کرونا بر زنان باردار و جنین داخل رحم گزارش نشده است و خبر خوش این است که در حال حاضر بسیاری از مادران باردار مبتلا به کرونا، فرزند خود را سالم به دنیا آورده اند.

 

احتمال انتقال ویروس کرونا به جنین چقدر می باشد؟

نگرانی خانم ها و ترس از بارداری با وجود کرونا باعث شده است فرزند آوری در سطح جامعه کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از اینکه ویروس کرونا از مادر به جنین امکان پذیر می باشد یا خیر، وجود ندارد و تا کنون اثری از ویروس کرونا در ترشحات واژن، بند ناف، مایع آمنیوتیک و شیر مادر مشاهده نشده است و هنوز هم تحقیقاتی در این مورد در دست بررسی می باشد. همچنین در برخی از مراکز بهداشتی، اقداماتی در خصوص ارائه آموزش های لازم به مادران باردار صورت گرفته است. در این آموزش ها به مادران باردار که در هفته 25 بارداری به بعد می باشند، توصیه می شود که حرکات جنین در رحم را به صورت روزانه شمارش نمایند و در صورت کم شدن میزان حرکات معمول، و همچنین به وجود آمدن سایر علائم خطرناک نظیر تنگی نفس، داشتن تب بیش از 38 درجه ، کبود شدن اندام ها، پایین آمدن سطح هوشیاری و….هر چه سریع تر پزشک خود را در جریان بگذارند. اما در حال حاضر بهترین اقداماتی که زنان باردار می توانند انجام دهند، رعایت کلیه شیوه نامه ها و دستورالعمل های لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا است. اما در صورتی که هرگونه علائم و ناراحتی مانند سرماخوردگی را داشته باشند باید سریعا با پزشک یا مامای خود تماس بگیرند و طبق دستورات پزشک خود عمل نمایند.

ترس از بارداری با وجود کرونا و انتقال به فرزند-پرسی
احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد چقدر می باشد؟

احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد چقدر می باشد؟

یکی دیگر از دلایل ترس از بارداری با وجود کرونا، ترس مادران از انتقال ویروس به نوزاد خود می باشد. طبق تحقیقات و گزارشات صورت گرفته میزان انتقال کرونا در نوزادان  متولد شده از مادر مبتلا به ویروس کرونا، چیزی در حدود دو درصد بوده است و تست کرونای  88 درصد دیگر نوزادان منفی بوده است. اما در مادرانی که مبتلا به بیماری کرونا در سطح شدیدی بوده اند حدود سه چهارم، زایمان های زودتر از موعد گزارش شده است. از عوارض زایمان های پیش از موعد می توان به بروز کمبود وزن نوزاد، مشکلات ریه و تنفس، مشکلات مزمن در آینده و کاهش رشد نوزاد اشاره نمود. اما چیزی که باعث خوشحالی است زایمان راحت و معمول اکثر مادران مبتلا به کوئید 19 می باشد که وجود این بیماری باعث اختلال در روند زایمان نشده و در سلامتی مادر و کودک چندان تاثیر گذار نبوده است. طبق تحقیقات گزارش شده نوزادانی که مبتلا به ویروس کرونا بوده اند در کمتر از سه روز روند بهبودی در آن ها مشاهده شده است و نگرانی خاصی در مورد خطر کرونا بر نوزادان وجود ندارد. همچنین مادرانی که مبتلا به کرونا هستند می توانند به راحتی به نوزاد خود شیر بدهند، چرا که طبق آزمایشات صورت گرفته هیچگونه اثری از ویروس کرونا در شیر مادر وجود ندارند. این مادران تنها با رعایت برخی دستورالعمل های بهداشتی مانند شستن دستها و زدن ماسک می توانند فرایند شیردهی به نوزاد خود را انجام دهند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

نگرانی و ترس از بارداری را در زمان کرونا -پرسی
اقداماتی که نگرانی و ترس از بارداری را در زمان کرونا کاهش می دهد

اقداماتی که نگرانی و ترس از بارداری را در زمان کرونا کاهش می دهد

یک سری اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه در ارتباط با ویروس کرونا وجود دارد که انجام آنها توسط خانم ها باعث می شود بر ترس از بارداری با وجود کرونا غلبه کنند و همچنین یاری و کمک سایر اعضای خانواده و افراد جامعه نیز می تواند در این راه موثر واقع گردد. رعایت این موارد باعث می شود زنان دوران بارداری، زایمان و نگهداری از نوزاد خود را به خوبی و دور از استرس در زمان کرونا  مدیریت نمایند.

ترس از بارداری با وجود کرونا-پرسی
اقداماتی که نگرانی و ترس از بارداری را در زمان کرونا کاهش می دهد
  • قبل از بارداری حتما آزمایشات لازم را انجام دهند و چنانچه مبتلا به کرونا ویروس و یا سایر بیماری های خاص بودند حتما بعد از بهبود بیماری، اقدام به بارداری نمایند.
  • انجام ورزش های جسمی و فکری در منزل می تواند تا حد بسیار زیادی از استرس ها را در خانم ها کاهش دهد.
  • خانم های باردار حتی الامکان از انجام کار در بیرون از منزل خود داری کنند.
  • همچنین خانم های باردار از وسایط نقلیه عمومی استفاده نکنند.
  • از نزدیک شدن و تماس با افرادی که مبتلا و یا مشکوک به بیماری کرونا هستند جلوگیری شود.
  • در دوران بارداری از قرار گرفتن در فضاهای شلوغ و آکنده از جمعیت به خصوص در جاهای سرپوشیده به شدت خودداری شود.
  • از جمع های خانوادگی و دورهمی ها ، مهمانی ها و همچنین جشن های بعد از زایمان و … نیز خودداری شود.
  • خانم های باردار می توانند با استفاده از تلفن و سایر فضاهای مجازی با دوستان، اقوام، مشاوره و همچنین پزشک خود در تماس و ارتباط مستمر باشند.
  • رعایت اقدامات و دستورالعمل های بهداشتی مانند شستشوی مکرر دستها با آب و صابون، ضد عفونی نمودن دستها در مکان های عمومی مانند مطب و بیمارستان ها، زدن ماسک، ضد عفونی کردن کلیه سطوح که در معرض ویروس کرونا قرار دارند می تواند تا حد بسیار زیادی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری نماید.تیم مدیریت بخش پزشکی پایگاه خبری پرسی امیدوار است که بعد از مطالعه این مقاله در ارتباط با ترس از بارداری با وجود کرونا  بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و خود را با شرایط حال حاضر جامعه وفق دهید. همچنین دولت، سازمان بهداشت، کادر پزشکی و جامعه نیز شرایط بهتری را برای زنان و بارداری آنها فراهم نمایند تا آینده ای روشن را با جمعیت جوان برای کشور عزیزمان متصور شویم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code