آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

بیماری آلوپسی چیست و چگونه درمان می‌شود؟ | ریختن سکه‌ای مو

در این مقاله قصد داریم تمام جوانب اینکه بیماری آلوپسی چیست  (یا ریختن سکه‌ای مو) را بررسی کنیم تا انتها همراه ما باشید.

بیماری آلوپسی چیست؟

بیماری آلوپسی یک اختلال خود ایمنی است که باعث ریزش غیرقابل پیش بینی مو می‌شود. در بیماری آلوپسی سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول‌های مو سالم شما حمله می‌کند.

بیماری آلوپسی به ریزش بیش از حد پوست سر شما اشاره دارد. ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع ترین علت بیماری آلوپسی است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند ریزش موهایشان بدون درمان باشد. اما سایرین ممکن است آن را با مدل مو، آرایش، کلاه یا کلاه گیس بپوشانند.

ریختن سکه‌ای مو یا آلوپسی

آلوپسی، همچنین به عنوان طاسی ماکولا یا لکه طاس شناخته می‌شود، بیماری است که در آن مو از بعضی یا تمام مناطق بدن از بین می‌رود. این بیماری غالباً تکه‌های طاسی روی پوست سر ایجاد می‌کند که هر یک به اندازه یک سکه است. شایان ذکر است که افراد مبتلا به این بیماری از مشکلات سلامتی رنج نمی‌برند.

بعضی از افراد هم هنوز  به دنبال جلوگیری از ریزش بیشتر مو و یا بازگرداندن رشد موی خود هستند. آن‌ها یکی از روش‌های درمانی موجود را انتخاب می‌کنند. قبل از ادامه درمان بیماری آلوپسی، با پزشک خود در مورد علت ریزش مو و گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

بسته به نوع و شدت بیماری که دارید، ممکن است در مناطق مختلف دچار ریزش مو شوید. مو ممکن است بعد از سال‌های طولانی رشد مجدد داشته باشد و پس از رشد ممکن است به صورت دوره ای مو‌ها دوباره ریزش کنند. رشد و ریزش موها اصلا قابل پیش بینی نیست. اگرچه برای برخی از افراد، موها نیز ممکن است طی چند ماه دوباره رشد کنند و برای برخی دیگر ممکن است سالیان دراز طول بکشد که دوباره موها رشد کنند.

ریختن سکه‌ای مو یا آلوپسی

سه نوع از شناخته شده ترین بیماری آلوپسی:

آلوپسی تکه ای: شایع ترین شکل بیماری آلوپسی است. با یک یا چند لکه بدون مو به اندازه سکه بر روی پوست سر یا سایر نواحی بدن را ایجاد می‌کند.

آلوپسی توتالیس:  ریزش کلی موهای سر.

آلوپسی سراسری: ریزش کامل موهای سر، صورت و بدن.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای آلوپسی وجود ندارد. اما خبر خوب این است که حتی وقتی بیماری شما “فعال” است، فولیکول‌های مو زنده می‌مانند. این به این معنی است که موهای شما می‌توانند دوباره رشد کنند. حتی پس از مدت زمان طولانی و حتی اگر بیش از 50٪ ریزش داشته باشید.

تأثیر روانی آلوپسی بزرگترین معضلی است که فرد مبتلا با آن روبرو است. بیماری آلوپسی مانند برخی دیگر از بیماری‌ها  زندگی بیمار را فاجعه آمیز نمی‌کند و بدون درد است. فرد مبتلا احساس درماندگی و بیماری ندارد و هیچ عارضه جدی در بدنش احساس نشده که زندگی فرد را تهدید ‌کند. بیماری الوپسی یک بیماری عفونی محسوب نمی‌شود.

بنابراین زندگی اجتماعی مبتلایان مختل نمی‌شود. نشانه احتمال رشد مو پس از ریزش معمولاً ظرف چند ماه بعد از دست دادن آن به وجود می‌آورد. اگرچه موهای جدید اغلب از نظر رنگ و شکل ظاهری دارای همان ویژگی‌های قدیمی هستند، اما در برخی موارد ممکن است نرم و سفید باشد.

علائم بیماری آلوپسی

علامت اصلی آلوپسی ریزش مو است. موها معمولاً در لکه‌های کوچکی در سر، اغلب چند اینچ یا کمتر می‌ریزند. همچنین ممکن است ریزش مو در قسمت‌های دیگر صورت مانند ابروها، مژه‌ها و ریش و همچنین سایر قسمت‌های بدن رخ دهد. بعضی از افراد چند لکه طاسی دارند، در حالی که تعداد کمتر داشته باشند.

ریزش مو بسته به عواملی که باعث ایجاد آن می‌شود از طرق مختلفی خود را نشان می‌دهند. این نشانه‌ها می‌تواند ناگهانی یا به تدریج بروز کند و فقط پوست سر یا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. علائم و نشانه‌های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نازک شدن تدریجی تار موها: این رایج ترین نشانه ریزش مو است که با افزایش سن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مردان، موها اغلب از روی خط موهای پیشانی شروع به عقب نشینی می‌کنند.در زنان به طور معمول بین بخشی از موهایشان را گسترده می‌شود. الگوی ریزش مو به طور فزاینده ای در زنان مسن، خط موی عقب افتاده (آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی) است.

نقاط طاسی دایره ای یا تکه ای: برخی از افراد موهای خود را در نقاط از سر یا پوست، ریش یا ابروها به صورت دایره ای از دست می‌دهند. ممکن است قبل از ریزش مو، پوست شما دچار خارش یا درد شود.

شل شدن ناگهانی مو: شوک جسمی یا عاطفی می‌تواند باعث شل شدن مو شود. هنگام شانه زدن یا شستن موها یا حتی پس از کشیدن دست ملایم روی سر، ممکن است تعداد مو بین انگشتان شما باشد. این نوع ریزش مو معمولاً باعث کم پشتی مو می‌شود اما موقتی است.

ریزش کامل موی بدن: برخی شرایط و درمان‌های پزشکی، مانند شیمی درمانی برای سرطان، می‌تواند منجر به ریزش مو در تمام بدن شما شود. موها معمولاً دوباره رشد می‌کنند.

چه عواملی باعث بیماری آلوپسی می‌شوند؟

عوامل زیادی در ایجاد این شرایط پیچیده نقش دارند. آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما سلول‌های طبیعی بدن شما را به عنوان مهاجمان خارجی اشتباه می‌گیرد و به این سلول‌ها حمله می‌کند.

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چه عواملی باعث حمله سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو سالم در هنگام آلوپسی می‌شود. حتی دانشمندان نمی‌دانند این مواد به صورت میکروب یا باکتری شناسایی می‌شود و چطور می‌شود که این مواد وارد بدن انسان می‌شود.

ریختن سکه‌ای مو یا آلوپسی

درمان بیماری آلوپسی

رایج ترین درمان بیماری آلوپسی استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا ضد التهاب به نام کورتیکواستروئیدها است. این داروها را می‌توان از طریق تزریق، پماد موضعی یا از راه خوراکی مصرف کرد.

داروهای دیگری که ممکن است تجویز شود که رشد مو را تقویت می‌کند یا بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد شامل ماینوکسیدیل، آنترالین است و اگر چه برخی از این داروها به رشد مجدد مو کمک می‌کنند، اما نمی‌توانند از ایجاد لکه‌های طاس جدید جلوگیری کنند.

افراد مبتلا به بیماری آلوپسی در مراحل اولیه جزئی خود نیازی به درمان ندارند؛ زیرا مو بدون نیاز به مداخله پزشکی مجدداً رشد می‌کند، اما استفاده از برخی از روش‌های درمانی روند رشد مو را تسریع می‌کند. این بیماری به خودی خود هیچ گونه عوارض جانبی بر سلامت بیمار ایجاد نمی‌کند، همانطور که قبلاً اشاره کردیم.

شایان ذکر است از درمان‌هایی که ممکن است برخی از عوارض جدی داشته باشند اجتناب شود. به طور کلی، پزشکان برای درمان مواردی که تکه‌های طاس کوچک هستند، دارو تجویز نمی‌کند. ممکن است موها پس از چند ماه به خودی خود رشد کنند، در حالی که پزشک ممکن است آمپول‌هایی را تجویز کند.

آن‌ها به رشد مجدد مو کمک می‌کنند. آن‌ها حاوی استروئیدهایی هستند که باید به زیر پوست سر تزریق شوند، یا ممکن است انواع دیگری از درمان را که حاوی استروئید هستند و به محل بیماری اعمال می‌شوند، تجویز کنند.

با وجود در دسترس بودن گزینه‌های درمانی بسیاری، هیچ راه حل خاصی وجود ندارد که بتواند درمان آلوپسی را در همه بیماران با یک قیاس تضمین کند. بعضی از داروها برای برخی از افراد بیشتر از سایر داروها موثرتر هستند و این مسلماً به نوع آلوپسی فرد بیمار، سن قربانی و میزان ریزش مو بستگی دارد.

به طور کلی درمان آلوپسی سرکوب سیستم ایمنی بدن یا تحریک رشد مجدد مو یا هر دو هدف با هم است. بنابراین می‌توان گفت هیچ درمانی واحد وجود ندارد که برای همه بیماران مناسب باشد.

درمان بیماری آلوپسی با گیاهان طبیعی

درمان‌های سنتی و داروهای گیاهی آلوپسی بسیار محدود است. برخی از گیاهان و داروهای طبیعی تأثیر زیادی در جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مجدد مو دارند.

  • پیازها
  • آب سیر
  • چای سبز خنک
  • روغن بادام
  • روغن رزماری
  • عسل
  • شیر نارگیل

این دارو به طور منظم و مکرر در ناحیه آسیب دیده پوست سر یا بدن قرار می‌گیرد و شایان ذکر است که این محصولات طبیعی هیچ گونه آسیب و عوارضی ندارند.

آیا پیوند مو برای بیماران آلوپسی امکان پذیر است؟

کاشت مو به عنوان یک روش درمانی کلی در آلوپسی در نظر گرفته نمی‌شود. به خصوص در موارد آلوپسی عمومی که محل اهدا کننده پوست سر برای تأمین نیاز کافی نباشد.  با این حال، پیوند مو فقط در موارد خاصی از آلوپسی ماکولا قابل انجام است.

پرسش و پاسخ در مورد آلوپسی

1.آیا آلوپسی بیماری مسری است؟

به طور کلی بیماری مسری نیست، زیرا آلوپسی به ندرت در اثر عفونت ایجاد می‌شود.

2.راه‌های انتقال آلوپسی چیست؟

گرچه آلوپسی به طور کلی مسری نیست، یعنی از فرد آلوده به فرد آلوده نشده منتقل نمی‌شود. اما برخی مطالعات نشان دهنده احتمال انتقال آن در مرحله مطالعه است، یعنی بین دانش آموزان مدرسه هنگامی که وسایل شخصی خود مانند کلاه را به اشتراک می‌گذارند.

3.چه گروهی بیشتر در معرض آلوپسی قرار دارد؟

افراد زیر سی سال بیشتر در خطر این بیماری هستند. قابل ذکر است که آلوپسی در بسیاری از موارد از کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود.

4- آیا آلوپسی بیماری ژنتیکی است؟

آلوپسی مانند سایر بیماری‌های ژنتیکی در نظر گرفته نمی‌شود. به این معنی که اگر یکی از والدین این بیماری را داشته باشد، نوزاد 50٪ دچار آلوپسی نخواهد شد.

5- آیا آلوپسی باعث ریزش مو می‌شود؟

آلوپسی نوعی بیماری است که باعث ریزش مو در تکه‌های کوچکی می‌شود. بعضی از این ریزش‌ها ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. اما ممکن است این تکه‌ها بزرگ تر و بزرگ تر بشوند و به هم برسند. پس از آنکه سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند، منجر به ریزش مو می‌شود

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code