آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

در رژیم پروتئین صبحانه چی بخوریم که لاغر بشیم؟!

رژیم پروتئین چیست؟

رژیم پروتئین یکی از روش های لاغری است که اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرده و خیلی از افراد از این روش برای لاغری خود استفاده می‌کنند. رعایت رژیم پروتئین مخصوصا در وعده صبحانه بسیار تاثیر گذار است. ازمزایای این رژیم تاثیر بسیار زیاد آن در کاهش سریع وزن است.

انواع مواد غذایی دارای گوشت، پنیر و غذاهای پروتئینی گزینه خوبی برای سرکوب احساس گرسنگی در شما هستند. افرادی که گوشت زیادی می خورند از  نوعی رژیم پروتئین به نام رژیم قدرت پروتئین (Protein Power) استفاده می کنند تا با مصرف کمتر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، بدن بیشتر از چربی ها برای تامین انرژی استفاده کند که در نتیجه این کار، چربی های اضافی بدن مصرف شده و وزن کلی فرد کاهش می یابد.

این رژیم ها شاید نتیجه بخش باشند اما قبل از تصمیم برای استفاده از آن ها باید مزایا و معایب این رژیم ها را بدانیم.

رژیم پروتئین صبحانه-پرسی
در رژیم پروتئین صبحانه چی بخوریم؟

پروتئین یکی از حیاتی ترین مواد برای سلول های بدن است و بسیاری از عملکرد های طبیعی بدن به وجود یا عدم وجود این ماده بستگی  دارد. بیشتر مردم به اندازه ای پروتئین مصرف می کنند که دچار کمبود نشوند اما برخی افراد با خوردن پروتئین بیشتر به خصوص در زمان صبحانه عملکرد بهتری دارند. پژوهش های بسیاری تا به حال ثابت کرده اند که رژیم غذایی سرشار از پروتئین روی کاهش وزن و بهبود سوخت و ساز بدن تاثیر به سزایی دارد.

رژیم پروتئین صبحانه چگونه باعث لاغری می شود؟

با قطع مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف پروتئین کاهش وزن بیشتری اتفاق می افتد و آب بدن کم می شود. بدون کربوهیدرات اضافی، بدن شروع به سوزاندن چربی برای تولید انرژی می کند که به این اتفاق کتوز گفته می شود.

در رژیم پروتئین بر خلاف رژیم های دیگر، شما احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت اما کتوز سبب سردرد، کج خلقی، حالت تهوع، تپش قلب، مشکلات کلیه و قلب و مشکلات دیگر می شود.

در حالت عادی بدن از پروتئین به میزان بسیار کمی برای تولید انرژی استفاده می کند، زیرا این ماده برای بدن ارزش بالایی دارد. اما با قطع مصرف کربوهیدارت ها که منبع اصلی انرژی برای بدن هستند، بدن شروع به استفاده از چربی می نماید. چربی ها همیشه به میزان زیادی در بدن به صورت ذخیره وجود دارند. مصرف این چربی های ذخیره شده باعث کاهش وزن و افزایش تناسب اندام فرد می شود.

مواد غذایی سرشار از پروتئین عبارتند از: گوشت، تخم مرغ و پنیر و غیره. مواد غذایی سرشار از کربوهیدارت که در رژیم پروتئین به صورت کامل قطع می شوند عبارتند از غلات، حبوبات، دانه ها، میوه ها، و سبزیجات و غیره که به شدت در این نوع رژیم ها محدود هستند.

مزایای رژیم پروتئین صبحانه نسبت به سایر رژیم های غذایی

همان گونه که گفته شد رژیم پروتئین دارای مزایای زیادی نسبت به رژیم های دیگر است که به صورت خلاصه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

  1. کاهش اشتها و احساس گرسنگی
رژیم پروتئین و کاهش اشتها
صبحانه پروتئینی برای لاغری

در رژیم پروتئین فرد گرسنگی کمتری احساس می کند، به همین دلیل فردی که این رژیم غذایی را برای لاغری انتخاب می کند، گرسنگی کمتری را تحمل می نماید. این رژیم غذایی به این دلیل که سرشار از پروتئین می باشد، بیشترین احساس سیری را به فرد می دهد.

یعنی شما با خوردن غذای کمتر، احساس سیری بیشتری می کنید. بخشی از این تاثیر به خاطر پایین آوردن سطح هورمون گرلین ( هورمون گرسنگی ) توسط پروتئین است.

اگر به کاهش وزن یا چربی شکمی نیاز دارید بهتر است به فکر جایگزین کردن کربوهیدرات و چربی ها با پروتئین باشید. برای مثال از سیب زمینی یا برنج خود کم کنید و به جای آن بیشتر گوشت یا ماهی مصرف کنید.

  1. افزایش بافت عضلانی و و قدرت بدنی

بیشتر افرادی که بدنسازی می کنند، از مصرف پروتئین برای تقویت عضلات و افزایش قدرت بدنی خود استفاده می کنند. در رژیم پروتئین نیز مصرف این غذاها باعث ساخته شدن عضله در بدن می شود. از این رو مصرف مقدار قابل توجهی پروتئین کمک می کند بافت عضلانی را تثبیت و رشد ماهیچه ها را در کنار ورزش قدرتی افزایش دهید.

اگر از نظر فیزیکی فعال هستید، وزنه بلند می کنید یا سعی دارید عضلات پر حجمی داشته باشید، باید مطمئن شوید که به اندازه کافی پروتئین دریافت می کنید. دریافت مقادیر بالای پروتئین سبب می شود در طول کاهش وزن، حجم عضلات شما کمتر نشود.

  1. افزایش سلامت استخوان ها

رژیم پروتئین دارای انواعی از غذاهای سرشار از پروتئین است که مزایای بسیاری برای سلامت استخوان ها دارد. افرادی که پروتئین زیادی مصرف می کنند با بالا رفتن سن تراکم استخوانی خود را بهتر حفظ می کنند و کمتر در خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن قرار دارند.

این حالت به ویژه برای خانم ها بسیار مهم است چون بعد از دوران یائسگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. مصرف مقدار زیادی پروتئین و افزایش تحرک راهی مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

تاثیر مثبت رژیم پروتئین بر استخوان
رژیم پروتئین

در رژیم پروتئین صبحانه چی بخوریم؟

پروتئین بخش مهم و حیاتی در صبحانه است. انرژی مورد نیاز برای کارهای روزمره را تأمین می‌‌کند، شما را سرزنده، هوشیار و متمرکز نگه می‌دارد.همچنین باعث می‌شود که در طول روز احساس سیری کنید و بلافاصله بعد از صبحانه، دوباره گرسنه نشوید. در ادامه، با چند صبحانه سرشار از پروتئین که در رده خوراکی‌های صبحانه لاغر کننده قرار می‌گیرند، آشنا می‌شوید.

  1. سفیده تخم مرغ

یکی از صبحانه های محبوب و مورد علاقه در ایران، تخم مرغ می باشد. تقریبا هفته ای نیست که شما در صبحانه خود تخم مرغ نداشته باشید. اتفاقا سفیده تخم مرغ دارای 3.6 گرم پروتئین است که برای رژیم لاغری شما بسیار کاربردی است. هنگام خوردن تخم مرغ بهتر است آن را به صورت آب پز پخته و زرده آن را نخورید زیرا دارای مقادیر بالایی چربی می باشد.

  1. پنیر، ماست، شیر، خامه و بقیه محصولات لبنی

محصولات لبنی غنی از پروتئین هستند و کمک می کنند شما در رژیم غذایی پروتئینی خود مقادیر مورد نیاز روزانه را دریافت نمایید. علاوه بر پروتئین، این محصولات حاوی مقادیر بالایی از کلسیم نیز هستند که در سلامت استخوان های شما نقش بسیار مهمی دارد.

  1. مواد غذایی گوشتی به خصوص گوشت ماهی

همان گونه که گفته شد، گوشت های حیوانی منبع غنی از پروتئین هستند و به همراه سایر ویتامین هایی که دارند می توانند در افزایش سلامتی شما و همچنین کاهش وزن و تناسب اندام شما نقش مهمی داشته باشند.

امیدواریم که در این مقاله از پایگاه آموزشی پرسی با مفهوم رژیم پروتئین صبحانه و خوراکی هایی که در صبحانه پروتئینی باید مصرف کنید آشنا شده باشید. دقت داشته باشید که لاغری از طریق تحرک و رژیم غذایی همیشه بهتر از عمل های جراحی نظیر لیپوماتیک است (پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با لیپوماتیک و عوارض جراحی آن کلیک کنید.)

همچنین به شما پیشنهاد می کنیم که مقاله آموزشی صبحانه بدون کربوهیدرات و نان را نیز برای تسریع بخشیدن به لاغری مطالعه کنید. نظرات و سوالات خود را در پایین همین مقاله بنویسید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code