آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

چرا سر و صورت شما زیاد عرق می‌کند؟ درمان سنتی عرق زیاد

علت عرق زیاد سر و صورت

یکی از دغدغه های خیلی از افراد به خصوص در فصل تابستان عرق زیاد سر و صورت هست به همین دلیل در پایگاه خبری پرسی سعی کردیم این موضوع را بررسی کنیم امیدواریم بتونیم کمکی خر چند اندک کرده باشیم

تعریق زیاد در ناحیه سر و صورت یکی از حالت هایی است که می تواند شما را بسیار عصبی و کلافه نماید. همه افراد عرق می کنند. عرق کردن یک عملکرد طبیعی در بدن است که به تنظیم دمای بدن ما کمک می کند. افراد معمولاً بیشتر از صورت ، سر ، زیر بغل ، دست ها ، پاها و کشاله ران عرق می کنند.

تعرق زیاد می تواند یک وضعیت طبیعی برای بدن شما و در پاسخ به شرایطی مانند گرمای زیاد هوا باشد و به صورت مقطعی به حالت اولیه برگردد اما این موضوع ممکن است بیانگر وجود یک بیماری خاص در شما باشد که به آن هیپرهیدروز سر و صورت نیز گفته می شود.

علت عرق زیاد سر و صورت-پایگاه خبری پرسی
علت تعریق زیاد سر

هایپرهیدروز یعنی تعریق بیش از حد برای حفظ دمای طبیعی بدن. شدت آن می تواند از تعریق معمولی تا عرق بسیار زیاد متفاوت باشد.

اگر متوجه شوید که صورت و سر شما به طور منظم بسیار عرق کرده است، حتی در مواقعی که گرم نیستید ، استرس ندارید ، ورزش نمی کنید یا غذای پرادویه نمی خورید ، ممکن است این وضعیت را تجربه کنید.

عرق زیاد سر و صورت می تواند یک وضعیت خسته کننده برای شما باشد یا شما را در موقعیت های اجتماعی دچار ناراحتی کند. خبر خوب این است که برای درمان آن شما می توانید از روش های مختلفی استفاده نمایید.

انواع حالت هایی که باعث زیاد عرق کردن می شود!

دو نوع اصلی هیپرهیدروز (به معنی تعرق بیش از حد) وجود دارد: اولیه و ثانویه. هایپرهیدروز اولیه شایع ترین نوع است. در این نوع عرق زیاد سر و صورت، تعریق بیش از حد به دلیل شرایط پزشکی ، فعالیت بدنی یا افزایش دما ایجاد نمی شود.

به طور معمول بر روی دست ها ، پاها ، سر و صورت تأثیر می گذارد. همچنین می تواند در سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد. هایپرهیدروز ثانویه مربوط به یک بیماری پزشکی یا دارویی است که باعث تعریق بیش از حد می شود ، مانند:

  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • دیابت
  • یائسگی
  • سکته
  • ضایعات نخاعی
  • استفاده از برخی از داروهای ضد افسردگی

علت عرق کردن صورت

عرق زیاد سر و صورت- پرسی
عرق کردن زیاد صورت نشانه چیست؟

در حالی که تعرق زیاد ممکن است در هر قسمت از بدن رخ دهد، اما تعداد زیادی غدد عرق در صورت و پوست سر وجود دارد. بنابراین ، اگر شما مستعد تعریق زیاد هستید ، ممکن است در آن مناطق بیشتر دیده شود.

یک مطالعه نشان داد که 30 تا 50 درصد از افرادی که این نوع تعریق را تجربه می کنند، سابقه خانوادگی آن را دارند. اگر متوجه شدید که صورت شما به طور مداوم از عرق پر می شود، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

آنها می توانند تعیین کنند که آیا تعریق شما در واقع به دلیل یک بیماری پزشکی است که ممکن است جدی باشد یا یک روند طبیعی است. اگر پزشک تشخیص دهد که تعریق شما به بیماری پزشکی دیگری ارتباط ندارد ، می تواند به شما کمک کند بهترین گزینه درمانی را برای خود انتخاب کنید.

درمان عرق زیاد سر و صورت از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی عرق زیاد سر و صورت در اثر عواملی مانند افزایش رطوبت بدن، ترکیب شدن بلغم و صفرا، ضعیف بودن قوه ماسکه (قوه ماسکه بر خلاف هاضمه عمل می‌ کند و تا زمانی که غذا هضم نشده اجازه خروج آن از بدن را نمی ‌دهد، اگر قوه ماسکه در بدن نباشد فرد دچار بی‌ اختیاری ادرار و مدفوع می‌ شود.) و افرادی که مقدار بلغم و صفرا در بدن آنها بالاست، ایجاد می شود.

همه موارد ذکر شده در طب سنتی دارای روش درمانی است. به عنوان مثال می توان از پودر گیاه مورد سبز می توان برای قوی تر کردن قوه ماسکه استفاده کرد.

گیاهان در ترکیب با یکدیگر نیز می توانند برای درمان عرق زیاد سر و صورت استفاده شوند. برای این منظور باید سدر، گل ختمی، پوست لیموترش خشک شده، کتیرا و شاتره را پس از پودر کردن در آب ریخت و برای مدتی آن را کنار گذاشت تا خیس بخورد.

سپس این ترکیب را در نواحی سر و صورت خود استفاده نمایید. همچنین می‌توان از گیاهانی مثل مردار سنگ، گل ارمنی و مورد نیز به صورت خمیر شده با گلاب مطابق حالت گفته شده استفاده کرد.

یکی دیگر از راه های درمان عرق زیاد صورت در طب سنتی خوردن برخی مواد غذایی خاص است. برای مثال، مصرف انواع کلم، استفاده از آب هویج، مرکبات، سیب، نارگیل و… ، خوردن برخی غذاها مانند آش ماش، استفاده از عصاره شیرین‌ بیان (در افرادی که مشکل فشار خون ندارند) و مصرف آبگوشتی که از ران گوسفند، گلاب، زعفران، نخود و لوبیا درست شده باشد نیز می‌تواند به پیشگیری از تعریق بیش از اندازه کمک کند.

روش های پزشکی درمان تعریق زیاد

درمان تعریق زیاد-پایگاه خبری پرسی
درمان و داروی عرق زیاد

گرچه تجربه عرق زیاد سر و صورت می تواند ناامیدکننده باشد ، اما گزینه های درمانی زیادی در دسترس است که می تواند به شما کمک کند. برخی از این گزینه ها عبارتند از:

  • داروهای بدون نسخه ضد تعریق حاوی کلرید آلومینیوم.
  • ضد تعریق های تجویز شده حاوی کلسیم آلومینیوم هگزاهیدرات. این ضد تعریق های قوی ممکن است برای پوست حساس صورت و سر تحریک کننده باشند. پزشک شما باید بتواند به شما در ایجاد یک رژیم دارویی مناسب برای کنترل تعریق و همچنین مراقبت از پوست کمک کند.
  • از تزریق بوتاکس می توان برای کاهش فعالیت اعصاب موثر بر غدد عرق استفاده کرد. برای شروع تزریق ممکن است چندین روش درمانی لازم باشد ، اما تا 12 ماه می توانند به رفع علائم کمک کنند.
  • داروهای خوراکی معروف به آنتی کولینرژیک ها، تعریق را در کل بدن کاهش می دهد. آنها ممکن است عوارض جانبی مانند یبوست ، احتباس ادرار ، سرگیجه و خشکی دهان داشته باشند.
  • برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است تعریق را کاهش داده و به رفع اضطرابی که باعث زیاد شدن تعریق می شود ، کمک کنند. توجه داشته باشید که داروهای ضد افسردگی وجود دارد که در واقع ممکن است باعث تعریق بیشتر شما شوند.
چرا زیاد عرق میکنیم-پرسی
درمان عرق با طب سنتی
  • داروهای خوراکی معروف به بلاکرها و بنزودیازپین ها ممکن است علائم جسمی اضطراب مانند تعریق را مسدود کنند.

چند گزینه درمانی دیگر وجود دارد که به طور معمول برای صورت استفاده نمی شود ، اما ارزش بررسی آنها با پزشک خود را دارد. این موارد عبارتند از:

لونتوفورزیس (Lontophoresis ) روشی است که شامل عبور جریان الکتریکی سطح پایین از بدن هنگام غوطه ور شدن در آب است. این امر برای تعریق دست ها، پاها و زیر بغل بیشترین تأثیر را دارد.

جراحی برای برداشتن غدد عرق یکی دیگر از گزینه های درمانی برای هایپرهیدروز است، اگرچه در اصل برای تعریق زیاد از زیر بغل استفاده می شود.

سمپاتکتومی روشی است که در آن برخی از اعصاب تحریک کننده غدد عرق شما بریده می‌شوند و باعث کاهش سیگنال های تولید عرق می شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به عنوان آخرین نکته بهتر است بدانید که کاهش وزن و اصلاح عادات تغذیه‌ای می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود سلامتی و عادی کردن میزان تعریق بدن شما دارد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌های در رژیم پروتئین صبحانه چی بخوریم؟ و ناهار رژیمی مغذی برای کاهش وزن سریع را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code