آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

چگونه گودی جای جوش را درمان کنیم؟

گودی جای جوش یکی از مشکلاتی است که می تواند به میزان زیادی بر زیبایی چهره شما تاثیر بگذراد. تقریبا همه ما در طول عمر خود با مشکل بزرگی به نام در آمدن جوش در بدن و صورتمان رو به رو بوده ایم.

درمان گودی جای جوش صورت
چه راه هایی برای درمان گودی جای جوش وجود دارد؟

در این مقاله از پایگاه آموزشی پرسی در مورد علت فرورفتگی جای جوش و روش های درمان آن برای شما توضیح می‌دهیم. جوش ها زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست با چربی و باکتری بسته شده باشد و دارای انواع مختلفی از جمله:

  • جوش سر سیاه
  • جوش سر سفید: در زیر سطح پوست باقی می ماند.
  • پاپول یا برآمدگی های کوچک صورتی رنگ.
  • جوش چرکی
  • کیست یا غده که جوش های عمیق ملتهب و دردناک در قسمت عمقی پوست می باشند.

فرورفتگی جای جوش زمانی ایجاد می شود که شما جوش خود را دستکاری کنید یا خود جوش به قدری بزرگ باشد که پس از برطرف شدن، جای آن روی پوست باقی بماند. در زمان ایجاد جوش صورت، غدد چربی پوست شروع به تولید سبوم یا چربی زیادی می‌کنند که با با سلول ‌های مرده پوست مخلوط شده و  یک برآمدگی پوستی ایجاد می کنند.

اگر فولیکول مسدود شده نزدیک به سطح پوست باشد، یک جوش سر سفید ایجاد می ‌کند. از طرف دیگر، فولیکول مسدود شده می ‌تواند در قسمت پوست باز شود و یک جوش سر سیاه ایجاد کند. برخی باکتری‌ هاکه به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می ‌کنند، می ‌توانند باعث مسدود شدن فولیکول‌ ها و ایجاد پاپول، جوش چرکی، ندول یا کیست شوند.

علت فرورفتگی جای جوش-پرسی
درمان جای جوش

همچنین افزایش سطح تستوسترون باعث می‌شود غدد سبوم بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی تولید کنند. به همین دلیل ایجاد جوش در نوجوانان و افرادی که در سن بلوغ هستند، به دلیل افزایش ترشح هورمون تستوسترون در این دوران بیشتر دیده می شود و گودی جای جوش در این سنین بیشتر دیده می شود.

آکنه در نوجوانان و بزرگسالان بسیار رایج تر است. حدود 80 درصد افراد 11 تا 30 ساله معمولا در صورت و بدن خود جوش درمی آورند. آکنه بیشتر در دختران از سنین 14 تا 17 سال و در پسران از 16 تا 19 سالگی دیده می‌ شود.

راه ‌های درمان گودی جای جوش

چگونه فرورفتگی جای جوش را درمان کنیم؟-پرسی
بهترین درمان گودی جای جوش

راه های مختلفی برای درمان گودی جای جوش وجود دارد. این گودی می تواند زیبایی صورت شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد و اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد.

تصمیم گرفتن درباره درمان گودی جای جوش می تواند زیبایی شما را چندین برابر کند. شما برای درمان جای چوش خود به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. پزشک متخصص ضمن درمان این گودی ها به روش های مختلف، می تواند مشاوره های لازم برای پیشگیری و جلوگیری از ایجاد این جای جوش ها در آینده را به شما ارائه می دهد.

درمان گودی جای جوش

روش های درمانی معمول برای رفع گودی جای جوش شامل موارد زیر می باشد:

درم ابریژن

در این روش درمانی برای رفع فرورفتگی جای جوش از یک برس یا ابزار شبیه به آن برای خراش سطحی و احیا پوست شما و از بین بردن یا کاهش عمق این گودی ها استفاده می ‌شود.

در این روش پزشک با خراش مختصر و بدون درد پوست، باعث تحریک پوست برای تولید پروتئین هایی مثل کلاژن و الاستین می شود. این پروتئین ها وظیفه مراقبت از پوست و صافی و زیبایی آن را بر عهده دارند و با تولید این پروتئین ها و سلول های پوستی جدید، گودی جای جوش شما بهبود می یابد. بهبودی بعد از درمان به طور معمول چند روز زمان می خواهد.

میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم ابریژن، پزشک متخصص پوست یا زیبایی از  کریستال ‌های بسیار ریز به جای برس پر سرعت در درم ابریژن برای از بین بردن سطحی لایه پوست استفاده می ‌کند. این روش درمانی هیچ ناراحتی یا دردی ندارد شما بلافاصله بعد از جلسه درمانی می توانید به کارهای عادی و زندگی روزمره خود بازگردید.

لایه برداری شیمیایی

در لایه برداری‌ شیمیایی برای رفع گودی جای جوش از داروها و مواد شیمیایی مختلف برای برداشتن لایه سطحی پوست و نرم تر و صاف تر کردن آن استفاده می شود. لایه برداری شیمیایی می تواند توسط پزشک، پرستار و یا متخصص زیبایی انجام شود. ممکن است در اثر استفاده از این روش درمانی چند روز پس از درمان، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست را تجربه کنید.

رتینوئیک اسید

کرم های اسید رتینوئیک به صورت مستقیم بر روی محل جای جوش اعمال می‌شود،  و می ‌تواند به بهبود ظاهر آن، به ویژه در مورد جای جوش ‌های کلوئیدی و عمیق، کمک کند. از بین روش های معرفی شده از این روش برای درمان خانگی چاله جای جوش می‌توانید کمک بگیرید. (البته حتما با مشورت یک متخصص)

لیزر درمانی

از لیزر درمانی می توان برای از بین بردن لایه بیرونی پوست و کمک به ترمیم آن استفاده کرد. در این روش از پرتوهای متمرکز و پرانرژی لیزر برای گرم کردن و از بین بردن سلول های سطحی ناحیه جای جوش استفاده می شود. بسته به اینکه گودی جای جوش عمیق یا صاف باشد، انواع مختلفی از لیزر می تواند استفاده ‌شود. ممکن است بیش از یک جلسه درمان با لیزر مورد نیاز باشد و بسته به لیزر مورد استفاده، ممکن است به چندین روز مراقبت برای بهبودی نیاز داشته باشید.

پر کننده های پوستی

پر کننده های پوستی دارای موادی مثل کلاژن، اسید هیالورونیک، یا چربی هستند و می توانند برای “پر کردن” انواع خاصی از گودی جای جوش استفاده شوند. مواد تزریقی به پوست با جذب شدن به آن باعث بهبود کیفیت پوست و صاف تر شدن آن می شود. از آنجایی که این مواد در نهایت به بدن شما جذب می شوند، برای ماندگاری بیشتر نتایج خود باید از هر چند وقت یکبار، تزریق خود را تکرار نمایید. این روش نیز به صورت سرپایی انجام می شود و نیاز به بستری شدن نمی باشد.

برش پانچ

برش پانج نوعی روش جراحی جزئی می باشد که گودی جای جوش شما را با برش و جدا کردن، برطرف می‌ کند. سوراخ به جا مانده از برش می ‌تواند با روش هایی مثل بخیه یا پیوند پوستی ترمیم شود.

پیوند پوست

پزشک از پیوند پوست برای پر کردن ناحیه ‌ای از پوست با یک قطعه کوچک از پوست طبیعی استفاده می‌ کند. در پیوند پوست معمولاً از پوست پشت گوش شما استفاده می ‌شود.

اگرچه این روش ‌های درمانی می ‌توانند ظاهر پوست شما را بهبود بخشند، اما ممکن است نتوانند آن را به طور کامل ترمیم کنند. انتظارات واقع بینانه داشته باشید و گزینه‌ های خود را با یک متخصص پوست بررسی کنید.

امیدواریم که در این مقاله با علت ایجاد و زوش‌های درمان گودی جای جوش آشنا شده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله‌های درمان قرمزی جای جوش صورت و درمان لک صورت با روغن کرچک را نیز مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code