آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

ماه گرفتگی پوست چیست و چگونه درمان می شود؟

ما در بخش پزشکی پایگاه خبری و آموزشی پرسی به علت ها و همچنین درمان ماه گرفتگی پرداختیم که امیدواریم به شما درباره  این مورد پزشکی و سلامتی کمکی کرده باشیم

ماه گرفتگی پوست لکه های رنگی و گاها برجسته ای هستند که از زمان تولد و یا بلافاصله بعد از به دنیا آمدن بر روی پوست نوزاد دیده می شوند. این لکه ها معمولا با گذشت زمان و به خودی خود برطرف می شوند، اما بعضی از آن ها برای رفع شدن نیاز به درمان دارند. امروزه ثابت شده است که هیچ ارتباطی بین ماه گرفتگی و ایجاد این لکه ها در نوزاد وجود ندارد و شما نباید اسیر این باور قدیمی و خرافی باشید که در زمان ماه گرفتگی مادر باردار نباید در معرض نور ماه قرار گیرد زیرا ممکن است ماه گرفتگی پوست در نوزاد او ایجاد شود.

ماه گرفتگی پوست-پایگاه خبری آموزشی پرسی
ماه گرفتگی پوست دلایل و راه حل

ماه گرفتگی پوست لکه ها یا توده های سلولی سرطانی نیستند. این لکه ها می توانند در هرجای صورت یا بدن شما بروز کنند. علائم تولد از نظر رنگ ، اندازه ، شکل ظاهری و شکل متفاوت است. برخی از این لکه ها دائمی هستند و ممکن است با گذشت زمان بزرگ تر شوند. لکه های دیگر کاملاً به مرور زمان محو می شوند. بیشتر لکه های ما گرفتگی پوست بی خطر هستند ، اما برخی از آنها نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است. در بعضی موارد ، ممکن است به دلایل زیبایی این لکه ها برداشته شوند.

چه عاملی باعث ایجاد ماه گرفتگی پوست می شود؟

ممکن است داستان هایی را که لکه های مربوط به ماه گرفتگی پوست را به هوس های غذایی برآورده نشده مربوط می دانند، شنیده باشید، اما این یک افسانه است. علائم ماه گرفتگی توسط هر کاری که یک زن باردار در طول بارداری انجام می دهد یا انجام نمی دهد ، ایجاد نمی شود. دلیل اصلی ایجاد این لکه ها در هنگام تولد ناشناخته است.

آیا لکه های ماه گرفتگی پوست، ژنتیکی هستند؟

ماه گرفتگی صورت و ژنتیک-پایگاه آموزشی خبری پرسی
ماه گرفتگی صورت

برخی از لکه های پوستی مادرزادی ارثی هستند و در خانواده ها در اکثر نوزادان دیده می شوند اما اکثر آنها این گونه نیستند. بعضی اوقات ، بعضی از این لکه ها در اثر جهش های ژنی ایجاد می شوند. به عنوان مثال ، برخی از نوزادانی که با لکه های شراب بندری متولد می شوند ، یک بیماری نادر به نام سندرم کلیپل-ترناونای (Klippel-Trenaunay syndrome) دارند. این وضعیت ناشی از یک جهش ژنتیکی است که به طور معمول به ارث نمی رسد. یک بیماری نادر دیگر ، سندرم استورج-وبر، نیز به عنوان لکه های پوستی قرمز رنگ ظاهر می شود و به دلیل جهش ژنی متفاوت ایجاد می شود.

آیا لکه های ماه گرفتگی پوست می توانند در ادامه زندگی فرد ظاهر شوند؟

لکه های ماه گرفتگی پوست به لکه های پوستی اشاره دارد که از بدو تولد یا اندکی پس از آن در نوزاد مشخص است. علائمی بر روی پوست شما مانند خال ها ممکن است بعداً در زندگی ایجاد شود اما به عنوان علائم لکه های ماه گرفتگی پوست شناخته نمی شوند.

انواع لکه های ماه گرفتگی پوست

بسیاری از لکه های ماه گرفتگی پوست به یکی از دو دسته زیر تعلق دارند که هر یک علت خاصی دارند:

اگر عروق خونی در منطقه خاصی از پوست شما آن گونه که باید شکل نگیرند، علائم لکه های ماه گرفتگی پوست عروقی رخ می دهد. به عنوان مثال ، ممکن است رگ های خونی بیش از حد در یک منطقه جمع شده یا رگ های خونی از آنچه باید گسترده تر باشند.

علائم لکه های ماه گرفتگی پوست رنگدانه ای هنگامی اتفاق می افتد که تعداد زیادی سلول رنگی در یک منطقه وجود داشته باشد. سلول های رنگدانه ای هستند که به پوست شما رنگ طبیعی می دهند.

درمان لکه های ماه گرفتگی پوست

درمان ماه گرفتگی-پایگاه خبری آموزشی پرسی
درمان ماه گرفتگی

اکثر لکه های ماه گرفتگی پوست بی خطر هستند و نیازی به برداشتن ندارند. برخی از این لکه ها به دلیل ظاهر خود ممکن است باعث ناراحتی فرد شوند. انواع دیگر علائم این لکه ها، مانند همانژیوم یا خال ، ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری های خاص مانند سرطان پوست شود. این لکه ها باید توسط یک متخصص پوست کنترل شود و همچنین ممکن است نیاز به برداشتن آن باشد.

تکنیک های برداشتن و درمان لکه های ماه گرفتگی پوست عبارتند از:

لیزر درمانی

لیزر درمانی می تواند لکه های قرمز رنگ را از بین ببرد یا به میزان قابل توجهی روشن کند و باعث شود کمتر دیده شود. این نوع درمان توسط متخصص پوست یا جراح انجام می شود. در این روش از پرتوهای نوری بسیار متمرکز استفاده می شود که می توانند برای مقاومت تعدیل شوند.

لیزر درمانی ممکن است در دوران کودکی بسیار موفقیت آمیز باشد اما در بزرگسالان نیز همانند کودکان می تواند مورد استفاده قرار گیرد. شما معمولاً به چندین جلسه درمانی نیاز خواهید داشت. درمان با لیزر می تواند ناراحت کننده باشد و ممکن است به بی حس کننده موضعی نیاز داشته باشید. این روش درمانی اغلب نتایج دائمی ایجاد می کند. تورم یا کبودی موقتی ممکن است رخ دهد.

مسدود کننده های بتا

بتا بلاکرها داروهای خوراکی هستند که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند. پروپرانولول نوعی مسدود کننده بتا است که ممکن است برای کاهش اندازه یا ظاهر همانژیوم نیز استفاده شود. با کوچک شدن رگ های خونی و کاهش جریان خون عمل می کنند. این امر باعث نرم شدن ، کمرنگ شدن و جمع شدن همانژیوم می شود. بتابلوکر دیگر ، تیمولول می باشد که می تواند به صورت موضعی استفاده شود و ممکن است نتایج مشابهی داشته باشد.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی هستند که می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند و یا مستقیماً به لکه های تولد تزریق شوند. این داروها به طور مستقیم در رگ های خونی تاثیر می گذارند و به کوچک شدن اندازه لکه کمک می کنند.

عمل جراحی

برخی از لکه های تولد ممکن است به وسیله جراحی با موفقیت درمان شوند. این لکه ها شامل همانژیوم بسیار عمیق است که ممکن است به بافت سالم اطراف آنها آسیب برساند. برخی از خال های بزرگ نیز ممکن است با جراحی برداشته شوند.

نکاتی برای نظارت و مراقبت از لکه های ماه گرفتگی پوست

ماه گرفتگی چیست

اکثر انواع لکه های ماه گرفتگی پوست به خودی خود بی خطر بوده و محو می شوند. شما باید هر علامت تولد نوزاد یا کودک خود را به متخصص اطفال خود گوش زد کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا میزان رشد لکه را کنترل کنید. آنها همچنین می توانند تعیین کنند که آیا علامت تولد با یک بیماری ژنتیکی مرتبط است که نیاز به درمان دارد یا خیر.

نظارت بر علائم تولد فرزند شما مهم است و باید توسط خود شما و یک پزشک انجام شود. به دنبال تغییراتی مانند رشد اندازه ، ارتفاع یا تیره شدن رنگدانه ها باشید. اگر رشد سریع در یک علامت تولد را مشاهده کردید ، به پزشک کودک خود اطلاع دهید.

خال ها گاهی اوقات می توانند به سرطان پوست تبدیل شوند. این امر در کودکان نادر است اما در بزرگسالان بیشتر نگران کننده است. مهم است که به کودک خود اجازه دهید از اهمیت نظارت بر خال های خود برای بررسی تغییرات آن با افزایش سن مطلع شود. مواردی که باید جستجو شود شامل تغییر در رنگ ، اندازه و شکل است. خال هایی که حاشیه های نامنظمی دارند نیز باید توسط متخصص پوست مشاهده شوند.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله های درمان قرمزی جای جوش و درمان کک و مک را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code