آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

چند راه کار عملی برای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی

درمان ترک پوستی ناشی از چاقی

اگر به تازگی وزن کم کرده‌اید، قطعا ترکهای زیادی در قسمتهای مختلف بدنتان نظیر بازو، ران‌ها، شکم و … مشاهده می‌کنید.

پوست انسان به عنوان خارجی ترین لایه بدن، همیشه در معرض شرایط محیطی و سلامت جسم انسان قرار دارد. پوست قابلیت انعطاف پذیری داشته و در نتیجه به راحتی کشیده می شود همانند یک بادکنک که می توانید آن را باد کنید. افزایش و کاهش وزن به شدت بر روی نمای ظاهری پوست تاثیر می گذارد که استریا یا ترک های پوستی مهمترین تاثیر تغییر وزن بر روی پوست بدن است. در این مقاله از پایگاه آموزشی پرسی با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه در درجه اول مانع از ایجاد ترکهای پوستی شوید و بعد از آن چگونه ترک های پوستی ناشی از چاقی که قبلا در شما ایجاد شده است را درمان کنید.

ترک‌های پوستی چگونه ایجاد می شوند؟

چگونه ترک پوستی ناشی از چاقی را درمان کنیم-پرسی
درمان ترک پوستی

ترک های پوستی یا استریا که بیشتر در دوران بلوغ و البته بیشتر در خانم ها رخ می دهد، به صورت خطوط فر رفته در قسمت هایی از بدن که تحت کشش هستند دیده می شوند. برای مثال کشاله ران، بهترین مثال در این زمینه است. در دوران بلوغ، رشد سرعت زیادی پیدا می کند اما پوست نمی تواند با این سرعت، خود را تطبیق دهد در نتیجه فیبرهای الاستین پوشش که وظیفه کشش پوست را در بدن به عهده دارند، آسیب دیده و همین مسئله منجر به بروز ترک های پوستی خواهد شد. به طور کلی این ترک ها در سه مرحله ایجاد می شوند:

  • در ابتدا که ترک ها قرار است تشکیل شوند، پوست احساس خارش داشته و پوست در محلی که قرار است ترک تشکیل شود، بسیار نازک و صاف یم شود. در ابتدا این ترک ها کرمی مایل به صورتی هستند.
  • با گذر زمان، این ترک ها که باریک هستند، عمیق تر و طویل تر خواهند شد و رنگ ها به قرمز تمایل پیدا می کند.
  • در مرحله آخر، ترک ها رنگ خود را از دست داده و دوباره کرمی می شوند. در این صورت استریا قدیمی و ماندگار می شوند.

چه افراد در معرض ترک های پوستی قرار دارند؟

  • اغلب خانم های باردار در دوران حاملگی، با این ترک ها در کشاله ران و ناحیه شکم مواجه می شوند چرا که پوست همزمان با رشد نوزاد، کش می آید و پس از زایمان پوست شل شده و ترکهای زیادی روی آن ظاهر می‌شود.
  • دختران و پسران در دوران بلوغ باید بسیار مراقبت تغذیه خود باشند چرا که در این زمان، سرعت رشد زیاد می شود و اگر در تغذیه مراعات نکنند، خودشان به این افزایش رشد دامن زده و تعداد ترک های پوستی بیشتر می شود.
  • افراد مبتلا به پرکاری غده فوق کلیه
  • افرادی که استعداد چاقی دارند.
  • استفاده از کرم های حاوی کورتون
  • ترک های پوستی به صورت ژنتیکی به نسل بعد منتقل خواهد شد.

روش های جلوگیری از ایجاد ترک های پوستی

با توجه به اینکه علت عمده تشکیل ترک های پوستی، افزایش و کاهش وزن است لذا اگر بتوانید مانع از این تغییرات وزن شوید، در واقع بخش عمده ای از نگرانی برای تشکیل ترک های پوستی رفع می‌شود.

دقت کنید که همیشه پیشگیری از بروز ترک های پوستی ناشی از چاقی خیلی راحت‌تر و کم دردسرتر از درمان آن است. لذا چند نکته را به خاطر داشته باشید:

  • مراقب وزن خود باشید.
ارک پوستی بعد از بارداری-پرسی
ترک پوستی بعد از زایمان

این بدان معنا است که شما باید از تغییرات وزن خود جلوگیری کنید. می دانید هر بار چاق و لاغر شدن چه اندازه پوست بدنتان را کشیده و باعث می شود خیلی راحت چروک و ترکیده گردد؟
اگر بتوانید وزن خود را ثابت نگه دارید، در واقع احتمال کمتری دارد که دچار ترک های پوستی شوید. این مسئله به ویژه در دوران بلوغ بیشتر اهمیت دارد.
فقط در زمان بارداری است که نمی توانید از چاق شدن جلوگیری کنید که البته بعد از زایمان، با روش های درمانی امکان رفع استریا وجود دارد.

  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

در رژیم غذایی خود حتما باید مجموعه ای از مواد غذایی مفید و مورد نیاز لحاظ کنید. از همه مهمتر اینکه تنقلات را حتی المقدور حذف کنید چون این خوراکی ها از همه جوانب من جمله پوست، تاثیر منفی بر روی سلامتی شما خواهند داشت. همانگونه که در ابتدای مقاله بین کردیم، حتما در رژیم غذایی خود خوارکی های حاوی ویتامین ای را قرار دهید.

برای داشتن تغذیه بهتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های صبحانه مناسب برای زن باردار و ناهار رژیمی را بخوانید.

  • پوست خود را مرطوب نگه دارید.

لازم است بدانید که خشک شدن پوست، عاملی است که میزان ترک های پوستی را تشدید خواهد کرد لذا همواره پوست خود به ویژه در قسمت هایی که ترک ایجاد شده اند را مرطوب نگه دارید تا از پیشروی این عارضه جلوگیری شود. در واقع مرطوب کننده پوست شما را شاداب نیز نگه می دارند.

چگونه می‌توانید ترک پوستی ناشی از چاقی را درمان کنید؟

اثر تغذیه بر شادابی پوست
تغذیه و درمان ترک پوست

حتی اگر بر روی تغییر وزن خود کنترل کامل داشته باشید، باز هم در زمان بلوغ استریاها تشکیل می شوند که درجه آن در بین افراد مختلف متفاوت است. اما آنچه مهم است این است که برای رفع ترک های پوستی باید چه کرد.

در این قسمت از مقاله ما چند روش را پیشنهاد می کنیم که کمک می کند تا از شر استریا رها شوید. اما قبل از بررسی این روش ها، حتما به این مسئله توجه کنید که با توجه به اینکه ترک های پوستی نوعی عارضه به حساب می آیند، لذا برای درمان قطعی ترک پوستی ناشی از چاقی باید حتما درمان را تحت نظر متخصص پیش ببرید.

  • استفاده از ویتامین e

این نوع ویتامین، قدرت ترمیم کنندگی و جوانسازی پوست را دارد به همین دلیل به عنوان یک رتینوئید شناخته شده است. شما هم می توانید از کرم های حاوی این نوع ویتامین استفاده کنید و هم این که در رژیم غذایی خود حتما مواد غذایی حاوی این ویتامین را لحاظ کنید. به خاطر داشته باشید که در دوران بلوغ حتما این مواد غذایی بیشتر مصرف شوند.

  • استفاده از ژل آلوورا

در این روش باید ژل آلوورا را بر روی قسمت های ترک پوستی قرار دهید. این ژل هم منجر به نرم شدن پوست خواهد شد و هم اینکه خاصیت ترمیم کنندگی دارد در نتیجه سرعت بهبودی ترک ها را افزایش می دهد

  • استفاده از روغن نارگیل

به طور کلی روغن نارگیل قدرت بالایی در ترمیم زخم، رفع چروک و درمان ناراحتی های پوستی دارد. لذا برای درمان ترک های پوستی باید این روغن را روی ترک ها بمالید. این کار را چند بار در هفته انجام دهید تا تاثیر آن را به مرور زمان مشاهده کنید.

 

در این مقاله با دلایل ایجاد ترک پوستی آشنا شدید، همچنین یاد گرفتید که چگونه ترک پوستی ناشی از چاقی درمان می‌شود. نظرات یا سوالهای خود را در پایین همین مقاله بپرسید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code