آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

همه چیز در مورد لکه های سفید قارچی روی پوست

پوست، خارجی ترین لایه بدن را تشکیل می دهد که هر گونه عارضه بر روی آن بر روی زیبایی ما تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه تغییرات اقلیم، افزایش اشعه ماورابنفش در فضا، استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده، سبک تغذیه در زندگی و… مهمترین عواملی هستند که بر روی سلامت پوست تاثیر می گذارد. یکی از بیماری های پوست که ممکن است شما نیز به آن مبتلا شده باشید و یا اکنون تحت درمان برای رفع آن هستید، بیماری لکه های سفید قارچی روی پوست است.

در این مقاله به تفصیل در مورد علل و روش های پیشگیری از ابتلا به لکه‌های قارچی سفید صحبت خواهیم کرد. البته دقت داشته باشید که لکه‌های پوستی همیشه بخاطر قارچ ایجاد نمی‌شوند. گاهی اوقات این لکه‌ها می‌تواند بخاطر بیماری لک و پیس، اگزما و دیابت باشد که در این حالت حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

حتی اگر به این بیماری مبتلا نیستید، باز هم این مقاله را مطالعه کنید که در صورت ابتلا، بتوانید سریعا درمان را شروع کنید. با پایگاه اطلاع رسانی پرسی همراه باشید.

دلایل ایجاد لکه های سفید قارچی روی پوست:

 

لکه های سفید قارچی روی پوست
چرا لکه‌های سفید قارچی روی پوست بدن ایجاد می‌شود؟

همانگونه که از نام این بیماری مشخص است، لکه های سفید رنگ بر روی پوست شما ایجاد می شود که می تواند با خارش نیز همراه باشد.

اما آشکارترین علامت، همین سفید شدن پوست به صورت پراکنده است.

به محض رویت، باید سریعا باید موضوع را به متخصص گزارش نموده و عوامل مختلفی می تواند منجر به بروز این بیماری شود که آگاهی شما از این فاکتورها، این امکان را فراهم می کند تا با مراقبت از خود، بتوانید از بروز عارضه پوستی در بدن خود جلوگیری نمایید.

گاهی اوقات لکه‌های ریز سفید ممکن است بر اثر تابش نور آفتاب و غالبا روی پوست صورت یا پوست دست ایجاد شود که در این حالت می توانید از ماسک ماست و گلاب یا روغن کرچک برای از بین بردن لکه های سفید استفاده کنید.

  • مرطوب بودن محیط

منظور از مرطوب بودن محیط، عرق زیاد بدن است.

این حالت برای ورزشکاران رخ می دهد.

برای مثال اگر بعد از اتمام ورزش، دوش نگرفته و، لباس های خود را عوض نکنید و نشویید، اگر بعد از یک روز پرکار که به خانه می آید، جوراب های خود را تمیز نکرده و کفش های خود را در هوای آزاد قرار ندهید که رطوبت آن ها گرفته شود و…

در واقع خودتان زمینه را برای  ابتلا به لکه های سفید قارچی روی پوست فراهم کرده اید.

متاسفانه اماکن عمومی همانند باشگاه ها به این قبیل قارچ ها آلوده بوده و شما زمانی که در کمدها وسایل خود را قرار می دهد، باید به شست و شوی به موقع توجه داشته باشید چرا که قارچ ها روی لباس های شما می نشینند.

  • تماس با پوست های آلوده به قارچ

تماس با فرد آلوده به قارچ
قارچ سفید پوستی

همانگونه که می دانید بیماری های قارچی قابل سرایت هستند به این معنا که اگر شما دست خود را بر روی محیط آلوده به قارچ قرار داده و سپس دستتان را نشویید، بدن شما مستعد ابتلا به بیماری خواهد بود.

در صورتی که شما دچار لکه های سفید قارچی پوست هستید، خودتان موظف هستید بهداشت را رعایت کرده و با کسی دست ندهید. در اغلب مواقع علت اصلی ایجادلکه های سفید قارچی و اختلال پوستی کودکان و نوزاد این است که والدین یا اطرافین آلوده هستند.

لکه قارچی سفید در نوزاد
چرا روی پوست نوزاد لکه سفید ایجاد می‌شود؟

این وظیفه به گردن شما است چون طرف مقابل، در ابتدا از این عارضه شما با خیر نخواهد بود.

  • پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی

در تابستان به هیچ عنوان لباس های تنگ و از جنس پلاستیک نپوشید.

چون این جنس لباس نمی تواند عرق بدن را جذب کند در نتیجه در قسمت هایی از بدن که عرق جمع می شود همانند زیر بغل، شرایط برای رشد قارچ  و در ادامه، لکه های سفید قارچی روی پوست فراهم می شود.

البته یکی از بیماری‌های پوستی که موقع پوشیدن لباس‌های مجلسی خود را نشان می‌دهد، لکه‌های قهوه‌ای روی پوست است که در صورت نیاز حتما علل ایجاد آن را نیز بررسی کنید.

  • ضعف در سیستم ایمنی بدن

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، زودتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به لکه های سفید قارچی روی پوست هستند چرا که بدن آن ها نمی تواند به خوبی با قارچ مبارزه نموده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایند.

  • ابتلا به دیابت

لکه‌های سفید پوستی و دیابت
بیماری دیابت می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های پوستی شود.

تحقیقات علمی نشان می دهد که بیماری لکه های سفید قارچی روی پوست در افراد که به دیابت مبتلا هستند، بیشتر از دیگران رخ می دهد در نتیجه این افراد باید بیشتر از پوست خود مراقبت نموده و نکات ذکر شده در فوق را رعایت کنند.

  • سابقه ابتلا به بیماری های قارچی

کسانی که قبلا به نوعی از بیماری های قارچی مبتلا شده و یا اینکه قبلا یکبار تجربه ابتلا به لکه های سفید قارچی روی پوست را داشته اند، بسیار مستعد برای ابتلای مجدد خواهند بود.

این دسته از افراد باید مراقبت بیشتری از خود داشته و به محض اینکه کوچکترین علائم را در بدن خود مشاهده می کنند، به متخصص مراجعه کنند.

چگونه از ابتلا به لکه های سفید قارچی روی پوست جلوگیری کنیم:

همیشه پیشگیر بهتر از درمان است در نتیجه اگر از خود به خوبی مراقبت کنیم که به بیماری پوست مبتلا نشویم، بهتر از این است که بخواهیم یک دوره طولانی درمان را پیش ببریم.

برای پیشگیری از ابتلا به لکه های سفید قارچی چه کار کنیم؟

پیشگیری از ابتلا به لکه‌های قارچی سفید
چگونه از ابتلا به لکه‌های قارچی پوست پیشگیری کنیم؟
  • بعد از هر بار ورزش کردن، دوش بگیرید.
  • بعد از حمام حتما بدن خود را کامل خشک کرده و در صورت امکان موهای خود را سشوار کنید. این مسئله در زمستان بیشتر اهمیت دارد چرا که در این فصل هوا مرطوب بوده و بدن دیرتر خشک می شود.
  • لباس های نخی و کتانی بپوشید.
  • بدون پوشیدن جوراب، کفش های خود را به پا نکنید چون جوراب کمک می کند عرق پا در مدتی که کفش به پا دارید، جذب شده و انگشتان خیس نشود.
  • بعد از رسیدن خانه، جوراب هایتان را شسته، پاهای خود را تمیز بشویید و کفش هایتان را در جاکفشی قرار ندهید تا خشک شود.
  • اگر شما تحت درمان لکه های سفید قارچی روی پوست هستید، حتما بعد از هر بار حمام رفتن، حوله بدن را بشویید چون قارچ داخل بافت حوله باقی مانده و رشد می کند در نتیجه درمان به تاخیر می افتد.
  • در صورتی که کسی در خانواده شما به این بیماری مبتلا است، تا زمان درمان کامل، به وسایل شخصی او دست نزنید.
  • افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند حتما باید تحت درمان بوده و روزانه قند خون خود را کنترل نمایند.
  • زمانی به سالن ورزشی می روید، حتما لباس نخی بپوشید تا در حین ورزش کردن عرق بدنتان جذب لباس شود.
  • برای اینکه عرق پا سریع تر جذب شده و در زمان پوشیدن کفش پای شما عرق نکند، می توانید پودر بچه داخل کفش هایتان بریزید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید، دقت داشته باشید که برای تشخیص قطعی و شروع درمان، همیشه بهتر است که از نظر یک متخصص استفاده کنید که دقیقا شما را معاینه کرده باشد.

در بالا با مهمترین دلایل ایجاد لکه‌های سفید قارچی آشنا شدید و راهکارهایی برای درمان و پیشگیری از ابتلا را یاد گرفتید. نظر، سوال یا تجربه‌های خودتان را در این مورد در پایین این مقاله بنویسید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code