آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

قرمزی جای جوش را چگونه از بین ببریم؟

یکی از عارضه های پوستی که به دلایلی مختلف ممکن استروز نماید، جوش و یا آکنه صورت است. این عارضه به دلیل تجمع چربی در منافذ پوستی ایجاد می شود. پوست برای اینکه بتواند نفس بکشد، منافذی دارد که تبادل هوا از طریق آن ها انجام می شود. اگر این روزنه های پوستی در اثر آلاینده ها، مواد آرایشی و… مسدود شود، فرصت کافی برای باکتری های ایجاد کننده آکنه فراهم خواهد شد. در این زمان است که شرایط برای شما آزار دهنده شده و می خواهید جوش ها را درمان کنید. در برخی از افراد جای جوش قرمز شده و درمان زمان بر می گردد. اما آیا شما می دانید دلیل قرمزی جای جوش چه بوده و چگونه می توان از شر این لکه های قرمز رنگ راحت شد:

دلیل قرمز شدن جای جوش صورت:

قرمزی جای جوش صورت-پایگاه خبری پرسی
علت قرمزی جای جوش چیست؟

چند عامل مهم در قرمز شدن جای جوش صورت نقش دارند:

  • اولین دلیل برای بروز قرمزی جای جوش صورت، گشاد شدن رگ های خونی در زمان شکل گیری آکنه ها است. در محل تشکیل جوش، نیاز غذایی سلول ها بیشتر شده و برای رفع این نیاز، باید رگ ها گشاد شوند تا خون با سرعت بیشتر به این قسمت پوست هدایت شود. حال بعد از رفع جوش، رگ ها چندین ماه زمان نیاز دارند تا به حالت قبل برگردند و در این مدت به صورت لکه های قرمز رنگ در محل جوش به چشم می آیند.
  • متخصصین پوست اکیدا به افراد درگیر با جوش های پوستی توصیه می کنند به هیچ عنوان جای جوش ها را دستکاری نکنند. با این کار شما نه تنها به درمان کمک نکرده بلکه با دست خودتان، به سلول آسیب زده و منجر به تشکیل لکه های قرمز روی پوست خواهد شد.
  • زمانی که شما درمان را شروع می کند، یکی از ساده ترین و معمولی ترین واکنش های پوستی، التهاب است. حال در صورت طولانی شدن مدت زمان وجود التهاب، به بافت پوست آسیب وارد شده و به صورت لکه های قرمز رنگ خود را نشان می دهد.

روش های پیشگیری از قرمزی جای جوش:

پیشگیری از قرمز شدن جای جوش
برای قرمزی جای جوش چیکار کنیم؟

متخصصین همیشه بر این اعتقاد هستند که پیشگیری بهتر از درمان است. در نتیجه اگر می خواهید بعد از درمان جوش، لکه قرمز جای آن باقی نماند و یا تعداد آن ها کمتر باشد، لازم است چند مورد را مد نظر داشته باشید:

  • به هیچ عنوان جوش ها ار با دست فشار ندهید. همانگونه که در بالا ذکر شد، دستکاری جوش به دلیل آسیب های پوستی، منجر به ایجاد لکه های قرمز جای جوش خواهد شد. لذا تا جایی که امکان دارد این کار را انجام ندهید.
  • به پوست خود رسیدگی نموده و به بهداشت آن اهمیت دهید. زمانی که به خانه برمی گردید حتما با آب و صابون صورت خود را بشویید بخصوص اگر مواد آرایشی بر روی پوست خود استفاده کرده اید.
  • همانگونه که گفته شد در محلی که جوش ایجاد می شود، فعالیت سلول های پوستی زیاد شده و نیاز به تغذیه بیشتری دارند. اگر نیاز غذایی آن تامین نگردد، رگ ها گشاد خواهند شد. برای جلوگیری از این مشکل، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. برای مثال مصرف میوه جات و سبزیجات تازه از جمله مهمترین مواد غذایی است که باید روزانه مصرف گردد. البته دقت داشت هباشید که در مصرف مواد حاوی کلسیم زیاده روی نکرده و به هیچ عنوان از فست فودها استفاده نکنید. چون تعداد جوش بیشتر شده و در نتیجه تعداد لکه های قرمزی پوست بیشتر خواهد شد.
  • افراد با جوش های پوستی نباید سرخود از هر نوع مواد آرایشی استفاده کنند و لازم است از متخصص پوست کمک بگیرید تا برند استاندارد را متناسب با شرایط پوست شما به شما معرفی کند.

از بین بردن قرمزی جای جوش:

درمان جای جوش قرمز صورت-پرسی
راه کار عملی درمان قرمزی جای جوش

اغلب افراد نگران این موضوع هستند که اگر جای جوش تا ابد بر روی پوست باقی بماند، تکلیف چه خواهد بود. این لکه ها زیبایی صورت انسان را کم می کند. اما جایی برای نگرانی نخواهد بود. روش های درمانی متعددی برای این منظور وجود دارد که به شما معرفی می کنیم:

دارو درمانی

در ابتدا که به متخصص مراجعه می کنید، ساده ترین راه حل برای درمان قرمزی جای جوش را برای شما در نظر می گیرد. در این روش از داروهای موضعی همانند کرم استفاده می گردد. البته این بنا به تشخیص پزشک خواهد بود. ابتدا لازم است تعداد لکه ها و دلیل ایجاد شدن لکه ها بررسی گردد. برای مثال درمان موضعی برای کسانی که از طریق آسیب پوستی به این لکه ها دچار شده اند با کسانی که این مشکل ناشی از گشاد شدن رگ های خونی است، فرق دارد.

لایه برداری کردن

لایه برداری لایه رویی پوست کمک می کند تا پوست جدید شروع به شکل گرفتن کرده و در نتیجه لکه های قرمز رنگ از روی پوست برداشته خواهد شد. اکنون در اغلب داروخانه ها ماسک های مخصوص لایه برداری وجود دارد که متاسفانه افراد زیادی هستند بدون نظر متخصص به سراغ استفاده از این ماسک ها می روند. این یک اشتباه بزرگ است که حتی نه تنها درمان کننده نیست بلکه منجر به آسیب های بیشتر نیز خواهد شد. به خاطر داشته باشید که افراد با جوش صورت، پوست های حساسی دارند در نتیجه کوچکترین خطا در درمان می تواند  آسیب های بیشتر وارد کند.

درمان جای جوش با لیزر

یکی از به روزترین روش های درمانی برای از بین بردن جای جوش، لیزر درمانی است. این روش جدیدتر بوده و به عنوان موثرترین روش شناخته شده است. برای این منظور شما باید  به کلینیک های تخصصی مراجعه کرده و تحت نظر پزشک درمان شروع می شود. لیزر درمانی روشی است که به دلیل سرعت در بهبودی و تاثیرگذاری عمیق و ماندگار، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. تعداد جلسات لیزر درمانی به چند عامل شامل تعداد لکه های پوستی، عمق قرمزی پوست و دلیل رخ دادن، همکاری بیمار، مراجعه بیمار در زمان های مشخص و… بستگی دارد.

یکی دیگر از روشهای جوان سازی و درمان جای جوش استفاده از مزونیدلینگ صورت هست که پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو مطالعه کنید

به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌های کک و مک چیست و چگونه درمان می‌شود؟ ، درمان لک صورت با روغن کرچک و ماسک ماست و گلاب برای صورت را نیز مطالعه کنید.

منبع: byrdie

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code