آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

برای درمان دل پیچه چه بخوریم؟

یکی از دردهای شایع دل پیچه است به همین دلیل تیم مدیریت بخش پزشکی  پایگاه خبری پرسی مقاله ای در این مورد آماده کرده که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد

دل پیچه به درد ها و گرفتگی های ناحیه شکم که ممکن است علت آن روده یا معده باشد رخ می دهد ولی ممکن است تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا نیز در علت آن دخیل باشد.

شما نیز ممکن است در طول زندگی خود چند بار دچار دل پیچه شده باشید. این درد  می‌تواند خفیف یا شدید، مداوم یا گذرا (نامنسجم) باشد. درد شکم ممکن است کوتاه‌مدت (حاد) باشد و یا طی هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها (مزمن) رخ دهد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد دل پیچه ، علائم ، علت و درمان دل پیچه صحبت کنیم.

علائم دل پیچه چیست؟

علائم دل پیچه-پرسی
دل پیچه علائم و علت های مختلقی دارد

دل پیچه همان طور که در بالا نیز اشاره شد شامل درد در ناحیه شکم می باشد. هر دردی علامتی است از مشکلی که در بدن رخ داده و نیاز به توجه دارد پس برای همین درد را نشانه ای مهمی می دانند که می تواند با بررسی به موقع از بروز بیماری های جدی جلوگیری کند ، یکی از دردهای شایع و قطعا همه گیر دل درد است.

در ادامه به علائم که نشانه دل پیچه می باشد اشاره می شود:

  • درد در شکم
  • احساس نفخ
  • دفع گاز یا آروغ زدن
  • احساس سوزش در معده
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • اسهال مرتبط با آن

علت دل پیچه چیست؟

برای درمان دل پیچه پیش از هر چیزی باید علت آن را بدانیم. علت دل پیچه هر چه باشد آن را در حوزه مشکلات گوارشی می دانیم.  در ادامه علل مختلف آن را بیان می کنیم:

  • عادات غذایی نادرست مانند پرخوری
  • حساسیت به لبنیات مانند شیر، ماست
  • حساسیت به گلوتن موجود در گندم و جو
  • یبوست که ممکن است به علت کم آبی باشد.
  • نفخ که در اثر برخی مواد غذایی ایجاد می شود.
  • زخم معده (عامل آن هلیکو باکتری می باشد)
  • بیماری های التهابی روده
  • عفونت های ویروسی که باعث گاسانتریت می شود.
  • مسمویت های غذایی در اثر غذاهای تاریخ گذشته

برای درمان دل پیچه چه بخوریم؟

خوراکی برای درمان دل پیچه-پرسی

گاهی دل پیچه به قدری طولانی و اذیت کننده می باشد که مانع فعالیت های روزانه ما می شود و باید درمان شود. درمان این شرایط لزوما بدین معنا نیست که باید به دکتر بروید.

در بسیاری از موارد می توانید با درمان خانگی دل پیچه خود را مداوا نمایید.  در این جا ما قصد داریم چند روش خانگی را برای درمان دل پیچه پیشنهاد بدهیم:

دمنوش به لیمو و گل محمدی را امتحان کنید:

دمنوش ها یکی از درمان های قدیمی هستند که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند و در بسیاری از موارد بسیار کارساز هستند. دمنوش به لیمو و گل محمدی یکی از این موارد است.

به لیمو برای درمان  تب، سردرد، عفونت‌های پوستی و مشکلات گوارشی و همچنین به دلیل آثار ضد اسپاسمی استفاده می شود. برای تهیه آن یک قاشق چای خوری به لیمو و یک قاشق گل محمدی را داخل قوری قرار دهید و داخل آن آب جوش بریزید. سپس چند دقیقه صبر کنید دم بکشد. بعد میل کنید.

کته ماست:

به احتمال زیاد شما نیز شنیده اید که کته ماست برای درمان دل پیچه و اسهال بسیار مفید است ولی علت آن را نمی دانید چرا این ترکیب بسیار کارساز است.

اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم در معده و روده ما میکروب های  وجود دارد که وجود آن ها برای ما و دستگاه گوارش مفید است! و البته همان طور که میدانیم باکتری های پاتوژن(بیماری زا) نیز همواره در محیط اطراف ما وجود دارد. در صورت به هم خوردن این توازن بین میکروب های مفید و بیماری زا دستگاه گوارش ما دچار اختلال می شود.

کته ماست در واقع یک محیط کشت مناسب برای رشد این میکروب های مفید فراهم می کند. همچنین به این دلیل اگر بتوانید ماست بدون چربی هم بخورید که خیلی خوب است. به طور کلی، میکروب‌های مفیدی که در ماست وجود دارند، می‌توانند روند بهبود بیماری اسهال را تسریع و تسهیل کنند در حالی که خوردن ماست‌های پرچرب در زمان ابتلا به اسهال، باعث طولانی‌تر شدن مدت زمان بیماری می‌شود.

پوره سیب:

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و اگر مشکل دل پیچه به علت اسهال باشد، شما را از این مشکل رها کند.

عرق نعنا:

نعنا گیاهی با صدها خاصیت دارویی کشف‌ شده است و طرفداران زیادی در نواحی مختلف مثل هند، خاورمیانه و اروپا دارد. از کودکی هر زمان که دل‌ درد و دل‌ پیچه می‌ گرفتیم، کمی عرق نعناع می‌ خوردیم که مثل آب روی آتش عمل می‌ کرد و درد معده را از بین می‌ برد.

از خواص مهم عرق نعنا می توان به تقویت سیستم ایمنی، ضد نفخ ، ضد اسهال و ضد درد، برطرف کننده درد های معده و غیره اشاره کرد.

چای نبات:

شاید برای شما جالب باشد که چرا چای نبات دوای درد دل پیچه می باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت نبات دارای طبعی گرم است و استفاده از آن در درمان افراد سرد مزاج بسیار مفید است.

در مقایسه با انواع آبنبات‌ها نبات خاصیت ضد نفخ و ملین بالایی دارد و به دلیل قابض بودن آن برای درمان و بهبود اسهال بسیار مفید است. به همین دلیل است گذشتگان ما نیز از این خواص آن برای درمان دل درد و دل پیچه استفاده می کردند.

آب برنج:

آب برنج دقیقا همان آبی است که پس از پختن برنج اضافه می آید و می تواند به عنوان تسکین دهنده عمل کند. به این معنی که با ایجاد پوششی آرام کننده، ماده ای ضدالتهاب بر روی معده شما شکل می گیرد که درد را تسکین می دهد.

ماساژ:

ماساژ شکم به خصوص در کودکان. برای چند دقیقه گاهی اوقات می‌تواند از شدت درد بکاهد.

کمپرس آب گرم:

گاهی استفاده از آب گرم می تواند درد ناشی از دل پیچه را کاهش دهد. به این منظور آب را گرم کنید و داخل کیسه های آب گرم یا یک بطری بریزید و ناحیه شکم قرار دهید. البته دقت داشته باشید که آب خیلی گرم نباشد و باعث سوختن نشود.

علت دل پیچه در دوران قاعدگی چیست؟

دل پیچه در دوران قاعدگی

دل پیچه در دوران قاعدگی به علت پروستاگلاندین‌ها می باشد. این مواد شیمیایی با بارداری مرتبط می باشند که در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود.

حالتی که باعث دفع خون و بافت جداره های رحم می شود دقیقا حالتی که در آن در زایمان به تولد نوزاد کمک می کند! زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد.

این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌ پیچه شود. برای کاهش این درد ها کمپرس آب گرم، ماساژ، نوشیدنی های گرم حاوی زنجبیل و دارچین و غیره توصیه می شود.

منبع: پایگاه آموزشی پرسی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code