آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

اصول تغذیه در ماه رمضان که دانستن آن ها خالی از لطف نیست

هدف از ارائه این مقابه بررسی تمامی اصولی می باشد که مرتبط با تغذیه در ماه رمضان بوده و لازم است در زمینه ی آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. ماه رمضان از جمله ماه هایی به شمار می‌رود که به دلیل عدم تغذیه در طول روز ممکن است افراد بسیاری را با مشکلات متعددی مواجه سازد اما در صورتی که بتوانید تمامی اصول لازم در حوزه تغذیه در ماه رمضان را رعایت کنید می توانید به راحتی این ماه پربرکت را پشت سر گذاشته و بدون ترس به استقبال آن بروید. راهکارهای بسیاری جهت آماده شدن برای ماه رمضان وجود دارد  که همگی می توانند به  شما کمک های شایانی نموده و به عنوان یک راهگشا اثرات مثبت و قابل توجه ای در تغییر عادت های بد داشته باشد. در ادامه به بررسی هرچه بیشتر این مسئله پرداخته و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهیم بنابراین توصیه داریم تا انتها ما را همراهی نمایید.

تغذیه در ماه رمضان

آیا روزه داری فرد را دچار ضرر می نماید؟

قبل از بیان راهکارها و اصول تغذیه در ماه رمضان لازم است به این سوال که روزه داری ضرر دارد یا خیر پاسخ دهیم که در جواب به این پرسش باید گفت به طور طبیعی در ماه رمضان بدن تا ساعت ها بدون غذا باقی می‌ماند و بدن به مرور زمان گلوکز خود را از دست می‌دهد. شرایط روزه داری سبب می‌گردد که روده فرد مواد مغذی موجود در بدن را جذب نموده و و منبع مربوط به گلوکز بدن خالی گردد. از آن جایی که این روند به آرامی در طول روز انجام می‌گردد عضلات بدن در تبدیل نمودن پروتئین به انرژی با مشکل مواجه نخواهند بود.

براساس تمامی موارد بیان شده لازم است شما در حوزه تغذیه در ماه رمضان تعادل های لازم را برقرار نموده و تمامی غذاها و مایعات دریافتی خود را مورد بررسی قرار دهید. این بررسی ها باید در جهت ایجاد تعادل انجام پذیرد و آب و نمک لازم به کلیه های شما برسد. همان گونه که می دانید بدن درماه رمضان دچار تحلیل شده و آب بدن نیز از طریق عرق از بین می رود بنابراین لازم است شما با یک تغذیه مناسب مواد غذایی لازم را به بدن خود رسانده و از بروز این تحلیل جلوگیری کنید. برای این امر می توانید کربوهیدارت و چربی های موردنیاز را از طریق موادغذایی مفید به بدن خود رسانده و یک رژیم غذایی مناسب را برای خود فراهم کنید.

تغذیه در ماه رمضان

مزیت های روزه گرفتن درماه رمضان

روزه گرفتن برخلاف باور خیلی از افراد مزیت های بسیاری برای شما به همراه دارد اما همان گونه که بیان شد لازم است تمامی اصول تغذیه در ماه رمضان را رعایت نمایید. از مهم ترین فواید روزه داری می توان به افزایش سلامت قلب ، کمک به کاهش میزان وزن ، تقویت نمودن سیستم ایمنی بدن ، حفظ میزان قدرت عضلانی ، کاهش چربی های اضافی و بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن اشاره نمود که هر کدام در جای خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و با استفاده از آن ها می توانید به سلامت خود کمک های بسیاری نمایید.

اصول اساسی تغذیه در ماه رمضان

از مهم ترین اصول تغذیه در ماه رمضان لازم است به یک مجموعه نکته اشاره نماییم تا از این طریق بتوانید هرچه بیشتر با این دسته مسائل آشنا شوید. در ادامه اطلاعات بیشتری دراختیار شما قرار خواهیم داد.

استفاده از سوپ درآغاز وعده ی غذایی

همان گونه که بیان شد یکی از مهم ترین ترین اصول تغذیه در ماه رمضان استفاده از سوپ به عنوان آغاز کننده ی وعده ی غذایی می باشد به این طریق که غذای خود را با سوپ شروع کنید. لازم است شما این غذا را در فهرست غذاهای افطاری خود قرار دهید اما خیلی از خانواده ها تنها از سوپ استفاده می کنند. برای درک بهتر این موضوع باید گفت زمانی که شما از سوپ به عنوان افطاری استفاده کنید معده معده کاملا تقویت شده و مواد مغذی لازم به آن می رسد. البته این شرایط در صورتی اتفاق می افتد که سوپ موردنظر مواد مغذی لازم را همراه خود داشته باشد.

تغذیه در ماه رمضان

آهسته میل نمودن غذا

زمانی که شما غذای خود به آهستگی میل می کنید شرایط لازم برای هضم راحت تر آن را فراهم       می کنید. این مورد به عنوان یکی از مسایل مهم برای تغذیه در ماه رمضان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و لازم است نسبت به آن دقت بالایی را به خرج دهید. به طور طبیعی هر فرد بعد از طی نمودن ساعت های طولانی روزه داری حین افطار با پرخوری مواجه خواهد شد اما باید بدانید این پرخوری و رساندن مواد غذایی با سرعت به بدن اصلا مناسب نموده و می تواند معده شما را با مشکلات بسیاری رو به رو کند. براساس موارد بیان شده سعی کنید طی یک مدت زمان کافی غذای خود به آهستگی میل نموده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

استفاده نمودن از کلسیم و پروتئین

یکی دیگر از اصول اصلی تغذیه در ماه رمضان استفاده از کلسیم و پروتئین می باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و با استفاده از آن ها می توانید از تحلیل بدن خود جلوگیری نمایید. شما برای دریافت مواد مغذی می توانید از گوشت ، لبنیات و حبوبات مختلف استفاده نموده و انرژی موردنیاز بدن خود را تامین نمایید.

استفاده از وعده های غذایی سبک

یکی از مهم ترین توصیه های متخصصان در راستای تغذیه در ماه رمضان استفاده از وعده های غذایی سبک می باشد به این صورت که شما نباید از غذاهای خیلی چرب و سنگین به عنوان افطاری و شام استفاده کنید زیرا خوردن این مواد می تواند به راحتی به روی معده اثرات منفی گذاشته و در ادامه شما را با مشکلات متعددی مواجه سازد. ازمهم ترین مواد غذایی که لازم است از مصرف بیش از اندازه    آن ها پرهیز شود باید به زولبیا و بامیه اشاره نمود که مصرف بیش از اندازه آن ها به دلیل قند می تواند معده را دچار سنگینی نماید. شما می توانید میوه و سبزیجات مختلف را جایگزین این ماده غذایی نموده و از آن ها لذت بسیار زیادی نیز ببرید.

پرهیز از مصرف بیش از حد نمک و ادویه جات

عدم استفاده از نمک و ادویه جات یکی دیگر از نکات مهم در حوزه ی تغذیه در ماه رمضان به شمار می رود که لازم است آن را رعایت نمایید. مصرف این مواد غذایی می تواند به راحتی زمینه های لازم برای کم آب شدن بدن را فراهم نموده و در طول روز سبب تشنگی شما گردد.

وعده های غذایی سالم راهی برای افزایش انرژی

همان گونه که در بخش های قبل بیان شد روزه گرفتن می تواند اثرات بسیاری روی روده شما داشته باشد. در چنین شرایطی اگر یک برنامه غذایی مناسب را مورد استفاده قرار دهید می توانید به راحتی از بروز خطرات مختلف در بدن خود جلوگیری نمایید. از مهم ترین مواد خوراکی که می توان در این راستا استفاده نمود لازم است به خوراکی هایی همچون فیبر، غلات های سبوب دار ، سبزیجات و میوه های مختلف اشاره نمود که هر کدام با خواص بی نظیرشان می توانند به شما کمک های شایانی نمایند.

کنترل نمودن میزان غذای مصرفی

برخی ممکن است این تصور را داشته باشند که به دلیل عدم دریافت مواد غذایی لازم در طول روز باید بیش از توان بدنی خود غذا میل کنند در صورتی که این باور کاملا اشتباه بوده و بهتر است در این زمینه وعده های غذایی خود را کنترل کنید. کنترل نمودن غذاهای مصرفی می تواند به شما کمک کند تا از بروز اضافه وزن و بیماری های مرتبط با آن جلوگیری نمایید.

فراموش نکردن وعده ی سحری

سحری یکی از مهم ترین وعده هایی شناخته می شود که برای تغذیه در ماه رمضان به آن اهمیت بسیار بالایی داده شده است. این وعده ی غذایی ارزش بالایی دارد زیرا به شما کمک می کند تا در طول روز بدن خود را قوی نگه داشته و از کند شدن سیستم آن جلوگیری کنید. طبق مواردی که بیان شد لازم است وعده سحری خود را به طور کامل مصرف نمودن و به واسطه ی آن انرژی  روزانه خود را تامین کنید.

مشورت با پزشک

گاهی به دلیل بروز برخی بیماری ها ممکن است فرد برای روزه گرفتن مشکلاتی داشته باشد بنابراین لازم است در این زمینه با پزشک خود مشورت نموده و بیماری هایی را که به عنوان یک مانع عمل   می نمایند را از بین ببرد.

سخن آخر

درانتها به عنوان سخن آخر لازم است بدانید تمامی برنامه ریزهای شما برای تغذیه در ماه رمضان       می تواند درنهایت منجر گردد تا بدون هیچ گونه مشکلی این ماه را به اتمام برسانید پس بهتر است دراین راستا دقت عمل بالایی را به کار گیرید. استفاده از برنامه ریزی های دقیق و بررسی علائق افراد خانواد می تواند راهکارهای مناسبی را پیش روی شما قرار دهد تا انرژی لازم را برای اعضای خانواده خود فراهم نموده و تعادلات کافی را برقرار کنید.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code