آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

نکاتی که برای داشتن وعده غذایی سالم باید بدانید!

چگونه بهترین و سالمترین وعده غذایی را داشته باشیم؟

داشتن برنامه غذایی مناسب همیشه و در همه حال می تواند، در بروز بسیار از بیماری از شما محافظت کند. پیروی از یک وعده غذایی سالم در بلند مدت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی شما داشته باشد.

هر کدام از اندامهایتان نیاز به تغذیه سالم و درست دارند، تا به فعالیت خود ادامه داده و سلامت شما را تضمین کنند.”سلامت، ثروت است” چیزی است که ما در روزهای مدرسه از آن یاد گرفتیم.( اما به نظر می رسد که امروزه بسیاری از ما فراموش کرده ایم که ثروت واقعی ما چیست، با زندگی پر مشغله مان، عادت های غذایی به شدت رو به وخامت رفته است) فراموش کرده ایم که تغذیه سالم چه چیزی بوده است ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای ما مفید است. این ها، منافع استثنایی و بلند مدت هستند. به همین دلیل است که ما مزایای خوردن سالم و تاثیری که بر رفاه ما دارد را درک می کنیم.

برنامه غذایی سالم

تغذیه سالم ارتباط تنگاتنگی با سلامتی انسان دارد و هر چیزی که با سلامتی انسان، ارتباط داشته باشد دارای اهمیت است. تغذیه سالم به معنای محدودیت های شدید غذایی ، لاغر ماندن و یا محروم کردن خودتان از غذاهایی که دوست دارید نیست. بلکه به معنی حس عالی بودن، داشتن انرژی بیشتر، بهبود سلامتی و تقویت روحیه شما است. اما با استفاده از این نکات ساده که در بخش سلامت تغذیه در نمناک خواهیم گفت ، می توانید رژیم غذایی خوش مزه، متنوع و مغذی را یاد بگیرید.

در حالی که برخی رژیم های غذایی شدید ممکن است به غیر از این نشان دهند، (همه ما به یک تعادل پروتئینی، چربی، کربو هیدرات ها، فیبر، ویتامین، و مواد معدنی در رژیم غذایی خود نیاز داریم) تا یک بدن سالم را حفظ کنیم. لازم نیست دسته های خاصی از غذا را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بلکه سالم ترین گزینه را از هر گروه انتخاب کنید.

سرعت غذا خوردن به مقدار غذایی که می خورید و افزایش وزن ارتباط دارد .اشتها ، این که چقدر غذا می خورید و چطور سیر می شوید به هورمون ها بستگی دارد. این هورمون ها به مغز پیام می دهند که شما گرسنه هستید یا نه.با این حال، حدود 20 دقیقه طول می کشد تا مغز شما این پیام ها را دریافت کند ؛ مطالعات این موضوع را تایید کرده اند و نشان می دهند که آهسته خوردن ممکن است تعداد کالری که در غذا مصرف می کنید ، را کاهش دهد و به شما کمک کند وزن کم کنید.

آب:

آشامیدن آب کافی برای سلامتی شما مهم است. مطالعات زیادی نشان داده اند آب آشامیدنی ممکن است ، به کاهش وزن، حفظ وزن و حتی کمی افزایش تعداد کالری های مصرفی روزانه کمک کند. (همچنین نشان می دهند که نوشیدن آب قبل از غذا می تواند اشتها و جذب کالری را در طول وعده غذایی بعدی در بزرگسالان میانسال و مسن تر کاهش دهد ).به عبارت دیگر، مهم ترین چیز نوشیدن آب به جای نوشیدنی های دیگر است. این کار ممکن است باعث کاهش شدید قند و کالری شود.

تعداد شگفت انگیزی از افراد در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین Dهستند ؛

وعده غذایی سالم

ویتامین د قابل حل در چربی است که برای سلامت استخوان و عملکرد درست سیستم ایمنی شما بسیار مهم است. در حقیقت، هر سلول در بدن شما گیرنده ویتامین D دارد که نشان دهنده اهمیت آن است و چنانچه در بخش های قبلی سلامت تغذیه در نمناک گفته شد ویتامین د در غذاهای بسیار کمی یافت می شود اما غذاهای دریایی چرب معمولا حاوی بالاترین مقدار هستند.( اسیدهای چرب امگا 3 نام دیگری است که معمولا در غذاهای دریایی چرب وجود ندارد.) آن ها نقش های مهم بسیاری در بدن دارند، از جمله کاهش التهاب، حفظ سلامت قلب و ارتقای عملکرد مغز است .امگا 3 می تواند به مبارزه با این التهاب کمک کند و بدن را در حالت متعادل نگه دارد.

تغذیه صحیح این نیست که به طور غیر واقعی لاغر بمانید و یا خود را از غذاهایی که دوست دارید، محروم کنید. بلکه تغذیه ای درست است که انرژی زیادی به شما بدهد، احساس سرزندگی کنید و خود را سالم بدانید.*برای داشتن یک تغذیه صحیح باید بدانیم چه غذاهایی مفید هستند.( این دانستن به این معنا نیست که چه بخوریم، بلکه باید بدانیم چه مقدار مصرف کنیم.*در ابتدا غذاهایی که مغذی می باشند و غذاهایی که به خوردن آنها علاقه دارید را شناسایی کنید). بعد آرام آرام غذا را بجوید و مزه غذاها را احساس کنید. بسیار مهم است که غذا را با علاقه بجوید.

رژیم غنی از کلسیم، دندان ها را قوی نگه می دارد و مانع از دست رفتن استخوان می شود. ویتامین D به بدن ما در جذب کلسیم کمک می کند، بنابراین جذب کافی ویتامین D نیز ضروری است. محصولات لبنی کم چرب و غذاهای مغذی مانند آب میوه، غلات و غیره، منبع غنی کلسیم هستند.

چیزی که ما می خوریم، سوزانده می شود و به انرژی و چربی ها تبدیل می شود. از خوردن غذاهایی پرهیز کنید که شامل چربی های اضافه، شکر و کربو هیدرات ها (مانند نان سفید) برای کنترل نوسانات میزان قند خون هستند.این کار به ما این امکان را می دهد که قند خون ثابت و میزان انرژی ثابت را نیز حفظ کنیم. وعده های غذایی اندک و مکرر نیز به حفظ سطح انرژی کمک می کنند و خوردن صبحانه سالم ما را در طول روز تقویت می کنند.

وعده غذایی سالم شامل چه غذاهایی است

وعده غذایی سالم ذهن و بدن سالم را پرورش می دهد و زمانی که ذهن و بدن به درستی کار می کنند، یک فضای بسیار کوچک برای استرس وجود دارد. حتی اگر استرس وجود داشته باشد، اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کمک بیایند. این اسیدها، بدن را در برابر نوسان در هورمون های استرس، مانند کورتیزول، محافظت می کند.نشان داده شده است که چای سیاه، کورتیزول را بعد از رویدادهای استرس زا کاهش می دهد و باعث می شود که ما بهبود پیدا کنیم. ویتامین C و منیزیم، که در آجیل و اسفناج یافت می شوند، این هورمون ها را کاهش می دهند، در حالی که از سیستم ایمنی محافظت می کنند و استرس را در سطوح قابل مدیریت نگه می دارند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code