آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

علت و درمان اسهال کودکان

اسهال کودکان

در این مقاله به شایع‌ترین علت‌های اسهال در کودکان و درمان‌های سریع آن می‌پردازیم.

تغییر عملکرد در فعالیت روده و دفع مدفوع شل را اسهال می‌گویند که هر مدفوع شلی اسهال نیست و ممکن است با اجابت مزاج اشتباه گرفته شود که اسهال  به عوامل دیگر نیز بستگی دارد .

بیشتر افراد در سنین کودکی به اسهال کودکان مبتلا می‌شوند. که به خودی خود باعث نگرانی نیست و اگر باعث بی آبی بدن کودک شود باید راهکار‌های جدی در نظر گرفته شود.

در اغلب موارد اسهال به خودی خود درمان می‌شود و نباید بلافاصله از داروهای ضد اسهال استفاده شود. مخصوصا برای کودکان شیرخوار زیرا ممکن است سلامت بدن کودک را به خطر بیاندازد. مگر با تجویز مستقیم دکتر متخصص کودکان  همراه باشد.

اسهال در کودکان

اسهال کودکان به موردی گفته می‌شود که تعداد بار رجوع به دستشویی برای دفع مدفوع و یا حجم خروجی مدفوع به دو صورت خونی و غیر خونی باشد. اسهال یکی از روش‌های بدن در مقابله با میکروب‌ها می‌باشد که می‌تواند از چند روز تا حداکثر یک هفته طول بکشد.

اسهال در کودکان می‌تواند با عواملی همچون تب،استفراغ،کمبود آب،قرمزی مقعد همراه باشد. لازم به ذکر است که در جهان 2 میلیارد نفر مبتلا به اسهال شده که سهم کودکان زیر 5 سال 1.9 میلیون نفر است که دومین علت مرگ و میر کودکان کوچکتر از 5 سال در جهان اسهال است.

علل و دلایل اسهال در کودکان

عمده‌ترین دلیل اسهال عوامل عفونی می‌باشد که این عفونت‌ها ممکن است از راه‌های مختلفی وارد بدن کودک شود. مثل دست زدن به کف توالت،اسباب بازی، پستونک و داخل کرد هر وسیله ای به دهانشان راه ورود این عوامل عفونت را باز کنند.

یکی دیگر از عواملی که باعث ابتلا بیشتر کودکان به اسهال می‌شود ویروس گاستروانتریت یا به گفتار ساده‌تر آنفولانزای معده است که با علائم تهوع و استفراغ قابل شناسایی است.

باکتری روده و انگل را نیز از عوامل که می‌توانند باعث بیماری اسهال شوند نام برد. در کشورهای در حال توسعه و یا مناطق فقیری که در آن‌ها از مدفوع انسان به عنوان کود استفاده می‌شود،احتمال ابتلا به این دو مورد بسیار بالا است. زیرا از راه‌های آب آلوده و محصولات کود داده شده به بدن انسان منتقل می‌شود.

عفونت گوش،در بیماری عفونت گوش که ممکن است ریشه باکتریایی یا ویروسی داشته باشد،اسهال در کودک دیده شود که این اسهال می‌تواند همراه با حالت تهوع و استفراغ باشد، کودک در این وضعیت بی قراری کرده و با گوش‌های خود کلنجار رفته.

مصرف برخی از دارو‌ها از جمله آنتی بیوتیک‌ها نیز ممکن است باعث اسهال در کودک شود. زیرا این آنتی بیوتیک‌ها توانایی نابود کردن باکتری‌های روده که ساخته خود بدن هستند را دارند و اگر کودک پس از مصرف این آنتی بیوتیک‌ها به اسهال دچار شد بلافاصله به دکتر مراجعه کرده و مصرف دارو را بدونه دستور دکتر متخصص قطع نکنید.

یکی دیگر از راه‌هایی که بدن می‌تواند به اسهال دچار شود ناتوانی معده در نگاه داشتن غذا است که یک واکنش غیر طبیعی بوده و هیچگونه ارتباطی با سیستم دفاعی بدن ندارد.یک مثال از این ناتوانی در عدم هضم و واکنش درست معده به لاکتوز است،که بسیار نادر بوده و کودکان بسیاری با این مشکل روبه رو نیستند.

علائم اسهال کودکان

علایم اسهال در کودکان

یکی از عمده علایمی که کودکان مبتلا به اسهال با آن روبرو شده کمبود آب است که اگر به آن رسیدگی و توجه کافی نشود موجب تشنج کودک می‌شود و در مواقعی دیده شده است که موجب مرگ کودک شده است.

از علایم دیگر می‌توان به ظاهر بیمار گونه کودک و کاهش توان، دیدن خون در مدفوع، احساس کردن درد در هنگام دست زدن به شکم و یا حساسیت بیش از حد کودک به هرگونه لمس به ناحیه شکم، پیدا شدن لکه‌هایی به رنگ قرمز بر روی پوست، تب کردن کودک به مدت طولانی(بیش از سه روز)،دفع مدفوع بیش از حد معمول(بیشتر از هر ساعت یکبار)، از دست دادن میل به غذا خوردن و از دست دادن وزن نام برد.

7 راه سریع و طبیعی ، برای کاهش و درمان اسهال در کودکان

  1. بلوبری: دارای خاصیت ضد باکتریای بوده و همین موضوع باعث می‌شود که راه حل مناسبی برای درمان اسهال‌هایی که منشع باکتریای دارند بشود.میوه بلوبری معدن مناسبی از فیبر را داراست که به حل مشکل اسهال کمک بسیاری می‌کند. تهیه سوپ بلوبری به دلیل جذابیت برای کودکان توصیه می‌شود.
  2. برنج سفید: یک غذایه خوشمزه و بسیار کاربردی برای مقابله با بیماری اسهال است برنج به دلیل دارا بودن حجم بسیار بالای فیبر می‌تواند کمک شایانی به درمان بیماری بکند. برنج سفید همان کته با ماست بوده که هیچ ادویه و فلفلی به آن اضافه نشده.
  3. او ار اس: او ار اس که ترکیبی از نمک‌های آبرسانی شده با آب است می‌تواند مشکل اسهال را برطرف کند. توانایی درست کردن آن درمنزل است.  باید به این نکته توجه نمود به دلیل طعم بد آن ممکن است کودک از خوردن آن خودداری بکند.
  4. موز: این میوه خارق العاده که مخزنی از ویتامین‌های گوناگون از جمله C و6B و A بوده و همچنین دارای روی، آهن و منیزیم است. میوه مناسبی برای کودک بیمار است که هم بیماری کودک را بهبود بخشیده و هم مواد معدنی از دست رفته به وسیله بیماری را جایگزین می‌کند.
  5. اجتناب از مصرف برخی لبنیات: از مصرف شیر تا چهار روز دست کشیده زیرا در طول مدت بیماری روده‌ها قادر به هضم نبوده و باعث حادتر شدن بیماری شده. پس در این مدت از مصرف هرگونه فرآورده‌ای از شیر به خصوص شیر گاو اجتناب کرده.
  6. استراحت: این بیماری درمان سریع نداشته و باید طول درمان را طی کرده زیرا هیچ چیز بهتر از استراحت کردن و عجله نکردن در درمان بیماری نیست.
  7. زنجبیل: مصرف زنجبیل به کار روده‌ها و معده کمک کرده پس برای اسهال نیز مفید بوده. مصرف زنجبیل 2تا 3 بار در روز به همراه دارچین و عسل یک داروی مناسب برای حل بیماری می‌باشد.

    اسهال کودکان چقدر طول میکشد؟

    مدت زمان ابتلا به این بیماری بسته به خورد و خوراک کودک و شناسایی بیماری و انجام دادن راه‌های مقابله با آن می‌تواند از دو الی سه روز تا یک هفته به طول بینجامد. پس باید هوشیار بوده و هنگامی که علائم بیماری را در کودک خود دیدید سریعاٌ دست به کار شده و برای بهبودی بیماری تلاش کرده.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code