آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

از ویژگی‌های کودکان اوتیسم چه می‌دانید؟

اوتیسم یک بیماری است که هنوز علت آن کشف نشده است و ربطی هم به میزان درآمد و سطح زندگی پدر و مادر ندارد. نشانه‌های این بیماری قبل از سه سالگی در کودکان مشاهده می‌شود. کودکان اوتیسم از نظر ذهنی دارای قابلیت‌های بی نظیری و در رشته ای خاص دارای نبوغ هستند.

ویژگی‌های کودکان اوتیسم

کودکان اوتیسم

همان طور که گفته شد اوتیسم یک بیماری است که از کودکی در افراد خود را نشان می‌دهد. علت این بیماری تا به حال مشخص نشده است. اما تحقیقاتی که انجام داده‌اند و بیان کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند علت اصلی این بیماری رژیم غذایی، تغییر مجرای گوارشی، مسمومیت با جیوه و عدم استفاده از ویتامین‌ها و املاح و حساسیت به واکسن است.

همچنین مشخص شده اصلاً این بیماری به سطح زندگی پدر و مادر ربطی ندارد و این بیماری در تمامی خانواده‌ها با هر سطح زندگی مشاهده می‌کنیم. در طی این سال‌ها با تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شده است این کودکان دارای نبوغ و قدرت ذهنی خاص در یک زمینه هستند.

در تحقیقاتی مشخص شده است این افراد در زمینه‌های مثل موسیقی، ریاضی، فیزیک و … توانایی بالایی دارند.

این سوال بزرگی است که چطور می‌شود که یک کودک ده ساله به سادگی مهارتی که یک بزرگسال با چندین دهه تمرین می‌تواند به دست بیاورد را اینگونه سریع به دست می‌آورد. فقط به مثال‌های زیر که در مقاله ای در TIME HEALTH توشته شده است توجه کنید.این مقاله به بررسی هشت کودک اوتیسم پرداخته و دست آورد‌های آن‌ها را بیان کرده است.

یکی از کودکان اوتیسم توانسته در ریاضیات رشته جدیدی ایجاد نماید و در 13 سالگی مقاله ای برای انتشار در مجله ریاضی(mathematics journal) فرستاده است.

یک نفر دیگر از این کودکان اوتیسم در زمینه هنر‌های تجسمی فعالیت کرده و اکنون کارهای او در گالری‌های معتبر جهان ارائه می‌گردد و به فروش می‌رسد. دیگری در زمینه غذا توانسته به تخصص برسد و مقالاتی مانند علم آماده سازی غذا و چرا مایونز سفت می‌شود را نوشته است. او در 10 سالگی به غذا علاقه مند گردیده و در 11 سالگی اولین مهمانی حرفه ای غذای خود را برگذار کرده است.

این نبوغ نشانه ای است برای ما بیشتر در به این کودکان توجه ویژه کنیم. به همین منظور چند سالی است که تئوری جهانی شدید بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در مورد اتیسم باب شده است.

این نظریه توسط هنری و کامیلا مارکرام به وجود امده است. این تئوری بیان می‌کند که عملکرد این افراد به خاطر فعالیت بیش از حد مدارهای عصبی است که منجر به ایجاد استعداد و یا وضعیت برانگیختگی بیش از حد می‌گردد.

این تئوری بر دو ویژگی پایه گذاری است اولی داشتن دیدگاه مثبت تر بر اختلال اوتیسم و دوم شناخت بیولوژیگی است. این دو ویژگی موجب شده است که این تئئوری بیشتر موجب توجه قرار بگیرد. همچنین تا به حال این تئوری مورد آزمایش قرار نگرفته است و تا به حال تأیید نشده است.

5 نشانه کودکان مبتلا به اوتیسم

همان طور که گفته شد دیگر دیدها نسبت به اوتیسم مثل گذشته نیست و دیگر فکر نمی‌کنند که این افراد، افرادی گوشه گیر هستند. به همین منظور باید نشانه‌های این افراد را بدانیم و به درستی با آن‌ها برخورد کنیم. ما در این قسمت قصد داریم 5 نشانه را برای شما شرح دهیم.

1.اختلال تکلم

افرادی که دارای اوتیسم هستند دارای اختلال کلامی هستند. معمولاً کودکان اوتیسم یا اصلاً کلام ندارند و یا کاملاً برعکس کلمات دیگران را مثل طوطی تگرار می‌کنند. افراد که دارای اوتیسم هستند بعد از این که سنشان بیشتر می‌شود اختلال کمتری دارند.

علت اختلال کلام در افراد که بیماری اوتیسم دارند هم این است که آن‌ها آگاهی از اطراف خود ندارند و نسبت به دیگران کمی کند تر هستند.

2. « من نمی‌گویند »

افراد عادی زمانی که با «من» آشنا می‌شوند دیگر از اسم خود استفاده نمی‌کننند اما افرادی که دارای اوتیسم هستند با واژه من بیگانه هستند و خودشان را به اسم صدا می‌زنند. به عنوان مثال اگر اسمشان علی است و غذا می‌خواهند می‌گویند علی غذا می‌خواد و نمی‌گویند من غذا می‌خواهم.

3. داشتن ارتباط یک طرفه

ارتباط این افراد با دیگران یک طرفه است. این ارتباط یک طرفه بیشتر در کودکان اوتیسم دیده می‌شود. این افراد آگاهی از حالت‌های دیگران ندارند و نمی‌توانند نوبت را در صحبت رعایت کنند.

4. سرگرمی چند ساعته با یک وسیله

کودکان طبیعی ممکن است چند دقیقه (حدود پنج دقیقه) با یک وسیله سرگرم باشند. کودکان عادی به خاطر داشتن محرک‌های زیاد نمی‌توانند با یک وسیله مدت زیادی را سرگرم باشند ولی کودکان اوتیسم اینگونه نیستند و ساعت‌ها می‌توانند با یک وسیله بازی کنند.

5. داشتن نبوغ هنگام برخورد با مسائل

این کودکان دارای شرایط ذهنی خاصی هستند. این کودکان در مسائل مختلف دارای نبوغ هستند. همان طور که گفته شد این کودکان می‌توانند در سنین کم به استادان قدرتمندی تبدیل شوند.

کودکان اوتیسم

هوش کودکان دارای اوتیسم

همان طور که در ابتدا گفته شد و مقاله ای که در  TIME HEALTH نوشته شد به سه نتیجه کلی دست پیدا کردند.

  1. این که این کودکان دارای حافظه فعال و استثنائی هستند.
  2. آن‌ها تیز هوش نیستند.
  3. این افراد به شدت به جزئیات توجه می‌کنند.

در طی این تحقق مشخص شد علت تخصص این افراد این است که بین قسمت‌های مغز اتصالات طولانی برقرار نیست. آن‌ها می‌توانند بدون داشتن اضافه بار عضبی به کار خود ادامه دهند و فرد می‌تواند به سادگی بر موضوع مورد نظر تمرکز کند.

این مقاله این ادعا را دارد که همه افراد که مبتلا به اتیسم هستند دارای استعداد و توانیی استثنائی هستند و اگر سیسم عصبی افراد نابغه را بررسی کنیم می‌توانیم شباهت‌های زیادی بین این افراد و افراد اوتیسم مشاده کرد.

تئوری ذهن کودکان اوتیسم

تئوری ذهن توسط سایمون بارون کوهن،الن لسلی و یوتا فریت در سال 1985 برای کودکان مبتلا به طیف اتیسم مطرح گردید.

تئوری ذهن توانایی افراد طبیعی در بیان حالت ذهنی را بیان می‌کند. طی تحقیقات مشخص شده است که این توانایی در سن 4 یا 5 سالگی شکل می‌گیرد. به لطف این توانایی ما نشانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم و به صورت اجتماعی رشد می‌یابیم.

توانایی ذهنی به ما درک بهتری نسبت به رفتار، فکر کردن، باورها و … می‌دهند. ما با این توانایی ما می‌توانیم رفتارهای اجتماعی دیگران را توصیف و پیش بینی کنیم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code