آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

لکه های قهوه ای روی پوست کمر را چگونه درمان کنیم؟

وجود لکه های قهوه ای بر روی پوست کمر، بازو و یا سایر بخش‌های بدن، از جمله معضلاتی است که برای همه ما ممکن است ایجاد شود. اما نکته درناک این است که اگر دقت کنید این لکه ها با افزایش سن، بیشتر می شود. (مخصوصا پشت دست و پا و روی پوست سر)

تا زمانی که تعداد این لکه ها کم است، تاثیر بر روی زیبایی ندارد اما وقتی تعداد آن ها افزایش یافت، به چشم می آیند. برای مثال لکه های قهوه ای که بر روی کمر شما می‌زند، در حالت عادی به چشم نمی‌آید، اما وقتی که لباس‌های پشت باز (مخصوصا برای خانم‌ها) می پوشید، دیدن این لکه‌ها برای دیگران بسیار آزار دهنده است)

در این زمان است که وجود همین لکه های روی کمر شما را عذاب می دهد. در این مقاله و مدیریت بخش پزشکی پیرامون دلایل بروز لکه های قهوه ای و نحوه رفع آن ها صحبت خواهیم کرد.

لکه های قهوه ای روی کمر-پایگاه آموزشی خبری پرسی
نور خورشید، یکی از عوامل ایجاد لکه‌های قهوه روی پوست است.

دلایل بروز لکه های قهوه ای روی کمر و پوست

ریشه اصلی ایجاد این لکه های قهوه ای، تولید بیش از اندازه ملاتونین در پوست است که مهمترین عامل افزایش تولید ملاتونین، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش است.

به همین دلیل است که متخصصین پوست اکیدا توصیه می کنند برای بیرون رفتن از خانه به ویژه در پاییز، کرم ضد آفتاب استفاده کنید چرا که در این فصل، میزان اشعه در جو زمین بیشتر می شود.

کسانی که لکه های قهوه ای پوستی دارند معمولا بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، زیر نور آفتاب می روند. درست است که نور خورشید منجر به افزایش ویتامین D در بدن می شود اما شما باید جنبه محافظت از پوست را نیز در نظر بگیرید. یا اینکه اگر می خواهید پوست خود را برنزه کنید، لازم است عواقب آن را که ممکن است شامل ایجاد لکه قهوه ای پوستی باشد را نیز در نظر بگیرید.

علائم و مشخصات لکه های قهوه ای پوستی وقتی که بر اثر نور آفتاب ایجاد شده باشد:

  • این لکه ها کاملا سطحی هستند و برخلاف خال، گوشتی نمی شوند .در نتیجه نباید آن ها را با خال اشتباه بگیرید.
  • زمانی که به پوست نگاه می کنید، لکه های روشن و تیره دیده می شود که اندازه های آن با هم تفاوت دارند.
  • لکه های قهوه ای پوست به هیچ عنوان درد ندارند.
  • جالب است بدانید که تنها زمانی ایجاد می شوند که پوست در معرض آفتاب قرار گیرد. دیده شده است که حتی مدتی بعد اگر کمتر در آفتاب قرار گرفته و یا کرم ضد آفتاب بزنید، این لکه ها به تدریج محو خواهند شد.

لکه های قهوه ای قارچی روی پوست بدن را با آفتاب سوختگی اشتباه نگیرید:

گاهی اوقات قارچی شدن پوست می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای شود. در این شرایط پوست ممکن است زبر یا برجسته شود. گاهی نیز ممکن است این لکه‌های پوستی با خارش شدید همراه باشند. اگر این نشانه ها را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله لکه‌های قارچی روی پوست را مطالعه کنید و حتما به یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.

قطعی‌ترین روش درمان لکه‌های قهوه‌ای روی کمر

درمان لکه های پوستی قهوه ای رنگ
لکه قهوه‌ای ناشی از نور آفتاب را با لکه‌های قارچی اشتباه نگیرید!

اگر شما بر روی کمر خود از این لکه ها مشاهده می کنید که دوست دارید از شر آن ها خلاص شوید، متدهای درمانی مختلفی برای درمان لکه‌های قهوه ای روی کمر  وجود دارد که در این قسمت از مقاله آن ها را معرفی خواهیم کرد:

  • استفاده از کرم

در بازار کرم هایی وجود دارد که اگر بر طبق دستور پزشک و یک دوره منظم استفاده شوند، می تواند لکه های قهوه ای را حذف کنند. البته استفاده از این کرم ها باید با تجویز پزشک و تحت نظر او انجام گیرد. ممکن است پوست شما سازگار با کرم نبوده و عوارض بدتری داشته باشد.

  • لیزر درمانی

خوشبختانه با ورود لیزر درمانی به جمع روش ها درمان بیماری های پوستی، این امکان فراهم شده است که لکه های قهوه ای پوستی که درنقاط مختلف بدن مثل کمر، بازو، گردن، پشت دست و … می‌زند را بتوان با لیزر درمان کرد. (اینکار باید تحت نظر متخصص و در کلینیک های مجهز انجام گیرد.)

در این روش، اشعه های لیزر به لکه ها تابیده شده و رنگدانه های آن را می سوزاند در نتیجه منجر به از بین رفتن آن ها خواهد شد.این روش‌ها گاهی اوقات برای درمان لکه‌های سفید قارچی روی پوست و تاثیر ماسک ماست و گلاب هم اثر گذار هست ولی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید

منتهی مراقبت های بعد از لیزر درمانی را باید جدی گرفته و طبق دستور پزشک عمل کنید تا محل های لیزر شده سریعا ترمیم شده و از طرفی منجر به عود کردن مجدد لکه ها نشود.

****اگر دست و صورت شما خیلی عرق می کند و نمی دانید علت عرق کردن زیاد صورت نشانه چیست این مقاله را مطالعه کنید***

  • کرایوتراپی یا سرما درمانی

در این روش از نیتروژن مایع که بسیار سرد است استفاده می کنند تا پوست پیر و مرده از بین رفته و از طریق پوست اندازه، از روی بدن برداشته شود. با این کار لکه های قهوه ای نیز از بین خواهند رفت. سرعت و امنیت سرما درمانی بالا بوده و اگر توسط متخصص مجرب انجام شود، جایی برای نگرانی نخواهد بود.

  • میکرودرم

روش میکرودرم به کمک کریستال هایی اجرا می شوند که با کمک دست بر روی پوست حرکت نموده و لایه برداری را انجام می دهند. در نتیجه لایه بیرونی پوست، پوسته پوسته شده و هم منجر به حذف لکه های قهوه ای شده و هم اینکه پوست شما طراوت و شادابی خود را مجددا به دست می آورد.

روش های پیشگیری از بروز لکه های قهوه ای روی پوست

پیشگیری از بروز لکه قهوه‌ای روی پوست
نور شدید آفتاب باعث ایجاد لکه روی پوست شما می‌شود.

از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است لذا اگر هنوز اول راه هستید و تعداد لکه های قهوه ای روی پوست یا کمر شما زیاد نشده ، چند نکته را حتما رعایت کنید تا از بازگشت و یا افزایش این لکه های پوستی جلوگیری شود:

  • اگر می خواهید حمام آفتاب بگیرید، حتما از کرم ضد آفتاب بر روی بدن خود استفاده کنید. با توجه به اینکه بدن بدون لباس در معرض نور خورشید قرار می گیرد، لذا باید کرم ضد آفتاب دارای قدرت بالایی بوده و به مقدار زیاد روی پوست استفاده شود.
  • توجه داشته باشید که این کرم ها حداکثر 3-2 ساعت کارایی دارند لذا تا زمانی که حمام آفتاب تمام شود، چند باری لازم است کرم را ترمیم کنید.
  • زمانی که می خواهید از خانه بیرون بروید، لباس مناسب بپوشید به گونه ای که تمام بدن پوشیده شده و از طرفی ضخامت لباس به اندازه باشد که مانعی در برابر اشعه های خورشید شود. این موضوع در مورد کودکان باید بیشتر جدی گرفته شود زیرا اغلب والدین در تابستان لباس های نازک و باز به فرزندانشان می پوشانند.
  • حتما در زمان شنا کردن نیز کرم ضد آفتاب استفاده کنید. برای این موارد کرم های ضد آب توصیه می شود تا در هنگام شنا کردن پاک نشده و بدن را حفظ کند.
  • پیشنهاد میکنیم مقاله درمان کک و مک با روغن کرچک را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code