آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

درمان و علائم دیابت | ارتباط دیابت و کرونا

ما در این مقاله قصد داریم که بیماری دیابت را مورد بررسی قرار دهیم. در این بررسی ابتدا به چیستی این بیماری خواهیم پرداخت. سپس علائم و راه درمان آن را شرح خواهیم داد.ما درانتها قصد داریم دیابت و کرونا را با هم بررسی کنیم. ما امیدواریم که بتوانیم کمی از نگرانی شما را کاهش دهیم.

دیابت و کرونا

دیابت چیست؟

دیابت نوعی اختلال در جذب ، استفاده و ذخیره قندهای تهیه شده توسط غذا است. این اختلال منجر به سطح بالایی از گلوکز در خون می شود (گلیسمی نیز نامیده می شود). به این گلوگز،  قند خون گفته می شود.

غذاها از چربی ، پروتئین و کربوهیدرات (قند ، نشاسته) تشکیل شده اند. افراد دیابی،  کسانی هستند که در مسیر جذب قند دچار مشکل هستند و نمی توانند توسط روده میزان مورد نیاز انرژی را دریافت کنند.

زمانی که غذا می خوریم ، سطح قند خون افزایش می یابد ، کربوهیدرات ها عمدتا به گلوکز تبدیل می شوند. پانکراس افزایش قند خون را احساس می کند. سلول های بتا در لوزالمعده ، به هم پیوسته به نام جزایر لانگرهانس ، انسولین ترشح می کنند.

انسولین مانند یک کلید کار می کند ، به گلوکز اجازه ورود به سلول های بدن را می دهد. به عبارتی انسولین اجازه ورود کلوگز  در عضلات ، در بافت چربی و در کبد که بدن می تواند گلوگز دریافتی را ذخیره کند و در زمان مورد نیاز از آن استفاده می کند. پس از مصرف کلوگز توسط بدن، میزان قند خون کاهش پیدا می کند.

زمانی که تعادل هرمونی در بدن انسان به هم می خورد. موجب می شود که انسان با مشکل افت قند خون مواجه شود. تغییرات هورمونی عامل اصلی بیماریدیابت هستند.

چگونه تشخیص دهیم دیابت داریم؟

برای تشخیص دیابت شما باید آزمایش قند خون بدهید. شما باید پیش پزشک مراجعه کنید و با نسخه پزشک به آزمایشگاه مراجعه کنید. اگر شما صبح زود آزمایش داده باشید. یعنی شما ناشتا باشید.

اگر قند شما باید برابر با بیشتر ار 1.26 گرم در دو لیتر باشد. یا اگر شما در طول روز آزمایش داده باشید قند شما باید مساوی با بیشتر از 2 گرم در هر لیتر خون باشد.  شما دچار دیابت هستید و باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد.

انواع دیابت

به طور عمده دو نوع دیابت وجود دارد. دیابت نوع 1 که حدود 6٪ دیابتی ها را مبتلا می کند و دیابت نوع 2 که 92٪ را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع دیگر دیابت مربوط به 2٪ باقی مانده است. (MODY ، LADA یا دیابت ثانویه به دلیل بیماری های خاص یا مصرف دارو ایجاد می شود).

دیابت نوع 1 (دیابت وابسته به انسولین یا IDD)

دیابت نوع 1 ، که قبلاً دیابت وابسته به انسولین (IDD) نامیده می شد ، معمولاً در جوانان مشاهده می شود. کودکان ، نوجوانان یا بزرگسالان جوان افرادی هستند کخ دچار این بیماری می شوند.

علائم دیابت نوع 1

علائم دیابت نوع 1‏ شامل تشنگی شدید ، ادرار فراوان ، کاهش سریع وزن است. این دیابت از بین رفتن سلول های بتا در پانکراس منجر به کمبود انسولین می شود.

بدن انسان سلول های بتا را تشخیص نمی دهد. بدن سلول های بتا را از بین می برد. (سلول های بتا توسط آنتی بادی ها و سلول های ایمنی ، لنفوسیت ها ، ساخته شده توسط بدن از بین می روند). دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است . در این بیماری گلوکز که نمی تواند وارد سلول های بدن شود به خون برمی گردد. سپس سطح گلوکز در خون افزایش می یابد. با افزایش سطح کلوگز خون باعث بیماری دیابت نوع یک می شود.

علل دیابت نوع 1

مشخص نیست که چرا این تخریب جزایر لانگرهانس اتفاق می افتد ، مشخص نیست که چرا افرادی در جوانی دچار این بیماری می شوند. یکی از دلایل ابتلا می تواند استعداد ژنتیکی (خانوادگی) باشد. اما هنوز سایر دلایل مشخص نیستند.

درمان دیابت نوع 1

بدن در این بیماری دیگر به هیچ وجه انسولین تولید نمی کند ، تنها راه درمان در حال حاضر تأمین انسولین است. دو روش برای تامین انسولین وجود دارد.

  • تزریق انسولین
  • تزریق انسولین به وسیله ابزاری ثابت در بدن

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 معمولاً در افراد بالای 40 سال رخ می دهد. با این حال ، اولین موارد نوجوانان و جوانان مبتلا در فرانسه مشاهده می شود. اضافه وزن ، چاقی و کمبود فعالیت بدنی دلایل آشکار دیابت نوع 2 در افراد مستعد ژنتیکی است. دیابت نوع 2 می تواند سالیان زیاد خاموش باشد و اثری از خودش نشان ندهد.

نداشتن نشانه خواص منجر به دیر تشخیص دادن این بیماری می شود. تخمین زده می شود که به طور متوسط ​​5 تا 10 سال بین نشانه های اولین قند خون و تشخیص آن طول می کشد.

علل و درمان دیابت نوع 2

علل اصلی دیابت نوع دو ارثی است. اما نباید رژیم غذایی، فعالیت بدنی و اضافه وزن را فراموش کنیم. چون این دلایل شناخته شده دیگر هستند.

برای درمان دیابت نوع دو، قدم اول این است که آن را تشخیص دهیم. بعد از تشخیص باید به پزشک مراجعه کنیم. ما باید با توجه به تجویز پزشک دارو و انسولین لازم را مصرف کنیم. دیابت نوع دو، از جمله بیماری های پیش روند است. شما باید به صورت دوره ای آزمایش دهید و در صورت وخیم شدن به پزشک مراجعه کنید.

دیابت و کرونا

دیابت و کرونا

در سال  میلادی 2019 یا 1398 خورشیدی بودیم که بیماری کرونا به جهانیان معرفی شد. این بیماری هم گیر تاثیر زیادی بر ریه داشت. افرادی که دچار بیماری زمینه ای مثل دیابت بودن در خطر بیشتر قرار داشتن. این بیماری نشانه های مثل سرماخوردگی دارند که ریه را درگیر می کند.

کل جمعیت در معرض خطر آلودگی ویروس کرونا قرار دارند. با این حال ، مانند بسیاری از بیماری های عفونی ، برخی از افراد به دلیل سن و وضعیت سلامتی، به ویژه افراد مبتلا به بیماری های مزمن (دیابت ، بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های تنفسی و غیره)  در معرض خطر ابتلا به عوارض شدید در صورت عفونت هستند.

یکی از راه های جلوگیری افراد دیابتی به کرونا می توان به استفاده از واکسن آنفولانزا اشاره کرد. افراد دیابتی باید بیشتر از این واکسن استفاده کنند تا بتوانند از کرونا جلوگیری کنند.دیابت و کرونا بیماری های خطرناکی هستند. شما باید پیشگیری کنید تا بتوانید زندگی بدون بیماری و شاد داشته باشید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code