آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

آيا گياه خواران عمر طولانی‌تری دارند؟

عمر طولانی با گیاه خواری

تقریباً یک دهه زندگی اضافی، این چیزی است که شما وقتی از خوردن غذاهای حیوانی دور می‌شوید و به سمت یک رژیم غذایی گیاهی می‌روید، بدست می‌آورید. این واقعا علمی، هیجان انگیز است برای هر کسی است که به دنبال طول عمر سالم است.

براساس گزارشی که اخیراً در مورد بزرگترین مطالعه گیاهخواران انجام شده است، به نظر می‌رسد طول عمر کسانی که رژیم‌های گیاهی دارند به طور قابل توجهی طولانی‌تر است.

گیاهخواری

گیاهخواران به طور متوسط تقریباً هشت سال بیشتر از دیگر مردم زندگی می‌کنند که این همان شکافی است که بین افراد سیگاری و غیر سیگاری وجود دارد.

بیماری قلبی دلیل اصلی مرگ ماست. مطالعات فرسایشی 35 ساله پرستاران دانشگاه هاروارد درباره سن زنان اخیراً منتشر شده است. این مطالعات اکنون قطعی‌ترین مطالعه طولانی مدت در مورد سلامت زنان مسن است.

در این مطالعات کاملاً مشخص شده است که کسانی که کلسترول مصرف می‌کردند زندگی کوتاه تری داشته‌اند. کروسترول یک نوع چربی است که فقط در غذاهای حیوانی می‌توان یافت.

همچنین در این مطالعه مشخص شد افرادی که در رژیم غذایی آن ها فیبر وجود داشت عمر طولانی در داشته‌اند. فیبر در گیاهان وجود دارد. با این آزمایش می‌توان نتیجه گرفت که عمر طولانی با گیاه خواری امکان پذیر است.

طی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند مصرف مقدار کلسترول موجود فقط در یک تخم مرغ در روز ممکن است زندگی زن را به اندازه کشیدن پنج سیگار در روز به مدت 15 سال کوتاه کند. در حالی که خوردن یک فنجان فیبر مثلا خوردن یک فنجان بلغور جودوسر، عمر یک زن را به اندازه چهار سال آهسته دویدن روزانه افزایش می‌دهد. (اما دلیلی ندارد که نتوانیم هر دو را انجام دهیم!)

بعضی ها می‌گویند اگر کلسترولی که مصرف می‌کنیم طبیعی باشد چی؟ کلسترول باعث حمله قلبی می‌شود. شما باید میزان کلسترولی که دریافت می‌کنید را بسوزانید کنید. شما باید به میزان کلسترولی که به صورت عادی در گیاه خواری مصرف می‌کنید و به دست می‌آورید کلسترول مصرفی خود را کاهش دهید.

رژیم غذایی گیاهی

گیاهخواری پرهیز داوطلبانه از خوردن گوشت است. گیاهخواران به دلایل مختلف از جمله دلایل مذهبی، بهداشتی و اخلاقی از خوردن گوشت خودداری می‌کنند. این افراد با استفاده از لبنیات و تخم مرغ مواد که مورد نیاز بدن است را تأمین می‌کنند.

گیاه خواری روشی است که از رژیم‌های غذایی سنتی دور شویم و زندگی سالم تری داشته باشیم.

دلایلی که برای علاقه مند شدن به گیاه خواری عنوان شده را می‌توان به شیوع مسمومیت غذایی از محصولات گوشت، و همچنین افزایش نگرانی در مورد مواد افزودنی گوشت مانند هورمون ها و آنتی بیوتیک ها اشاره کرد.

همچنین برخی از افراد اعتقاد دارند که مصرف گوشت موجب به خطر افتادن سلامتی بدن می‌شود. همچنین با افزایش آگاهی عمومی و در دسترس قرار گرفتن و انتشار اطلاعات در اینترنت درباره مشکلاتی که در کشتن و پرورش حیوانات وجود دارد افراد را از مصرف گوشت دور می‌کند.

زندگی گیاهخواران بیشتر از کسانی است که رژیم غذایی با محوریت گوشت دارند. سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اظهار داشت که داده ها نشان داده است که گیاه خواران احتمال چاق شدن کمتری دارند به همین دلیل به سختی دچار بیماری‌های نظیربیماری قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، فشار خون بالا، دیابت، سنگ صفرا، نقرس، سنگ کلیه و زخم معدم می‌شوند.

با این حال، FDA همچنین به این نکته اشاره دارد که  افراد با رژیم غذایی گیاهی عادات سبک زندگی سالمی دارند، بنابراین سایر عوامل علاوه بر رژیم غذایی ممکن است در افزایش سلامتی آنها نقش داشته باشد.

متخصصان تغذیه به طور مكرر در مطالعات خود نشان داده‌اند كه یك رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌های تازه، كربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوس دار و غذاهایی است كه دارای فیبر زیاد و كلسترول و چربی غیراشباع شده هستند. گیاهخواری، یک رژیم غذایی که تمام این معیارها را برآورده می‌کند، به بخشی از بسیاری از سبک‌های زندگی سالم تبدیل شده است.

برای نوجوانان و جانان گیاه خواری کار سختی است، به همین دلیل نوجوانان باید از رژیم غذایی ملایم تری استفاده کنند که به مرور زمان بتوانند رژیمپکامل گیاه خواری داشته باشند.

بزرگ‌ترین مشکلی که افراد گیاه خوار دارند این است که باید پروتئین لازم را بدست بیاورند. تنها راه بدست آوردن پروتئین مورد نیاز بدن این که ذرت، لوبیا و کدو را همزمان با هم بخورند.

مشکل تازه از این قسمت شروع می‌شود که باید این سه را با هم بخورند و بعضیافراد نمی توانند که این سه را همزمان با هم بخورند.

متأسفانه، برای اینکه یک موجود زندگی کند، دیگری باید بمیرد. این بخشی از زنجیره غذایی طبیعت است. گیاهخواران مشکلی با کشتن گورخرها، غزال ها و زرافه ها توسط گربه‌های بزرگ ندارند. آنها همچنین می‌توانند دام ها را بکشند. گرگ ها، گوزن، كاریبو، بزهای كوهی و خرگوش را می‌كشند. هیچ مار گیاهخواری وجود ندارد. مارها قورباغه، خرگوش و تخم مرغ می‌خورند. حتی کفشدوزک‌های شکارچی شته و سایر حشرات آفت را می‌خورند. با این حال، وقتی نوبت به انسان می‌رسد، برخی از گیاهخواران معتقدند که کشتن حیوانات برای غذا غیراخلاقی و برای محیطی که از آنها حمایت می‌کند مضر است. این فلسفه ای است که بعضی از گیاه خواران دارند و اختلاف دیدگاه با دیگران در این قسمت ایجاد می‌شود.

رژیم غذایی گیاهی

مشکل نظریه عمر طولانی با گیاه خواری

رویکرد عمر طولانی با گیاه خواری مشکلاتی دارد. اول، یافتن ارتباط بین دو چیز  مانند خوردن گوشت و مرگ زودرس – لزوماً به این معنی نیست که یک چیز باعث دیگری شده است. به عبارت دیگر: همبستگی با علیت برابر نیست. ممکن است به نظر برسد که گیاهخواری و طول عمر با هم مرتبط هستند اما متغیر متفاوتی ممکن است پیوند را توضیح دهد. به عنوان مثال ممکن است گیاهخواران بیشتر از افراد گوشت خوار ورزش کنند، سیگار بکشند و الکل کمتری مصرف کنند.

دومین مشکل مربوط به کسب اطلاعات است. مطالعات مربوط به تغذیه نیز بر ثبت و ضبط دقیق و صادقانه مواد غذایی دریافتی توسط داوطلبان متکی است. اما این را نمی توان مسلم دانست. مطالعات نشان داده است که افراد تمایل دارند کالری دریافتی خود را کمتر گزارش دهند و مصرف غذای سالم را بیش از حد گزارش کنند. بدون کنترل واقعی رژیم غذایی گروه‌های افراد و اندازه گیری مدت عمر آن ها، اطمینان کامل به یافته ها دشوار است.

بنابراین آیا باید از داشتن گوشت برای یک زندگی طولانی و سالم اجتناب کنم؟ کلید پیری سالم احتمالاً در کنترل محیط ما، از جمله آنچه می‌خوریم، نهفته است. از شواهد موجود این احتمال وجود دارد که خوردن یک رژیم غذایی بدون گوشت می‌تواند در این امر نقش داشته باشد و اجتناب از گوشت در رژیم غذایی شما قطعاً می‌تواند احتمال جلوگیری از بیماری را با افزایش سن افزایش دهد. اما مطمئناً شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این امر ممکن است همزمان با اجتناب از برخی از خطرات واضح‌تر برای طول عمر از جمله سیگار کشیدن، مفید باشد.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code