آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

درمان گیاهی لک و پیس در پرسی

لک و پیس چیست؟

لک و پیس یا ویتیلیگو بیماری است که باعث از بین رفتن رنگ پوست در قسمت هایی از بدن و صورت می شود. مناطق بی رنگ معمولاً با گذشت زمان بزرگتر می شوند. این شرایط می تواند بر روی پوست در هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند روی مو و قسمت داخلی دهان تأثیر بگذارد.این لکه ها ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شده باشند. یکی از دلایل ایجاد این لکه ها وجود بیماری پیسی است. تشخیص این مورد کار چندان راحتی نیست و برای درمان لک و پیس حتما باید اطلاعات کامل و دقیقی را درباره‌ی این بیماری کسب نمود.

به طور معمول ، رنگ مو و پوست توسط ملانین تعیین می شود. لک و پیس هنگامی رخ می دهد که سلول هایی که ملانین تولید می کنند از بین می روند یا از کار می افتند. لک و پیس در افراد دارای هر نوع پوستی تأثیر می گذارد ، اما ممکن است در افرادی که پوست تیره تری دارند بیشتر دیده شود.

لک و پیس چیست-پایگاه خبری آموزشی پرسی
علایم لک و پیس

این بیماری تهدید کننده زندگی یا مسری نیست. این بیماری می تواند استرس زا باشد یا احساس بدی نسبت به خود ایجاد کند. درمان ویتیلیگو ممکن است رنگ را در پوست آسیب دیده بازگرداند. اما از کاهش مداوم رنگ پوست یا عود آن جلوگیری نمی کند.

از 35 سالگی می تواند یک علامت برای این بیماری باشد البته این موضوع قطعیت ندارد و ممکن است هیچ ربطی به بیماری نداشته باشد.

این بیماری می تواند باعث تغییر رنگ مژه ها و ابروهای فرد نیز شود. در واقع می توان این مورد را یکی از علائم بیماری لک و پیس دانست. این مشکل بر روی رنگ چشم ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. اگر متوجه شده اید که رنگ چشمان شما روشن تر از قبل شده است حتما باید علائم دیگر را بررسی نمایید. توجه داشته باشید که یکی از راه های تشخیص بیماری لک و پیس تغییر رنگ موها و چشمان می باشد. بنابراین در صورتی که هر سه علائم تغییر رنگ در موها، چشم و مژه را مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

علائم لک و پیس چیست؟

علائم لک و پیس عبارتند از:

  • از بین رفتن تکه تکه رنگ پوست که معمولاً ابتدا در دست ها ، صورت و نواحی اطراف دهانه های بدن و اندام تناسلی ظاهر می شود.
  • سفیدی یا خاکستری شدن زودرس موهای سر ، مژه ها ، ابروها یا ریش
  • از دست دادن رنگ در بافت هایی که داخل دهان و بینی شما قرار دارند (غشاهای مخاطی)
  • لک و پیس می تواند از هر سنی شروع شود ، اما معمولاً قبل از 30 سالگی ظاهر می شود. بسته به نوع ویتیلیگو شما ممکن است در موارد زیر تأثیر بگذارد:
  • تقریباً تمام سطوح پوست. در این نوع ویتیلیگو که به آن لک و پیس جهانی نیز گفته می شود ، تغییر رنگ تقریباً روی تمام سطوح پوست تأثیر می گذارد.
  • بسیاری از اعضای بدن شما. در این حالت که ویتیلیگو تعمیم یافته نامیده می شود ، تکه های تغییر رنگ یافته اغلب بر روی اعضای بدن مربوطه به طور مشابه (به طور متقارن) پیشرفت می کنند.
  • فقط یک طرف یا بخشی از بدن شما. این نوع بیماری که ویتیلیگو سگمنتال نامیده می شود، تمایل دارد در سنین پایین تر اتفاق بیفتد ، برای یک یا دو سال پیشرفت کند ، سپس متوقف شود.
  • یک یا فقط چند قسمت از بدن شما. به این نوع ویتیلیگو موضعی (کانونی) گفته می شود.
  • صورت و دست ها. در این نوع بیماری که ویتیلیگو آکروفاسیال نامیده می شود ، پوست آسیب دیده در صورت و دست ها و اطراف دهانه های بدن مانند چشم ، بینی و گوش وجود دارد.
چرا لک و پیس ایجاد می شود-پرسی
درمان لک و پیس

پیش بینی چگونگی پیشرفت بیماری دشوار است. گاهی اوقات قسمت های بدون رنگ بدون درمان خاصی متوقف می شوند. در بیشتر موارد ، از دست دادن رنگدانه ها گسترش می یابد و در نهایت بیشتر پوست شما را درگیر می کند. گاهی اوقات، پوست رنگ خود را باز می یابد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص لک و پیس-پرسی
جلوگیری از پیشرفت لک و پیس

در صورت از دست دادن رنگ نواحی از پوست ، مو یا غشای مخاطی به پزشک مراجعه کنید. لک و پیس هیچ درمانی ندارد. اما درمان ممکن است روند تغییر رنگ را متوقف یا کند کرده و مقداری از رنگ از دست داده را به پوست شما بازگرداند.

موارد مهم در تشخیص لک و پیس

از موارد مهم و قابل توجه در تشخیص بیماری پیسی وجود تغییر رنگ موازی و خوشه ای در بدن می باشد. در صورتی که لکه های پراکنده و دور از همی وجود دارد به احتمال زیاد دچار این بیماری نشده اید. پیس و لک به صورت موازی و خوشه ای در نقاطی مانند گردن، آرنج، دست ها و زیر بغل دیده می شود. بنابراین شکل لکه ها از اهمیت زیادی برخوردار است و حتما باید اطلاعات بیشتری را درباره ی آن کسب نمایید.

از دیگر موارد در رابطه با تشخیص بیماری پیسی داشتن سابقه خانوادگی است. اغلب افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، دارای سابقه ژنتیکی می باشند یعنی پدر، مادر یا یکی از اعضای نزدیک خانواده آن ها دچار لک و پیس بوده اند. در صورت مشاهده تغییر رنگ در پوست به صورت موازی و خوشه ای و داشتن سابقه ی خانوادگی بهتر است حتما برای تشخیص به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با استفاده از لامپ و ابزارهای مخصوص اقدام به تشخیص قطعی بیماری شما می کند. درمان به موقع و لازم در این بیماری می تواند کمک زیادی را به بهبود نماید.

تشخیص بیمای لک و پیس-پایگاه خبری پرسی
راه های تشخیص لک و پیس

علل ایجاد کننده لک و پیس

لک و پیس هنگامی رخ می دهد که سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) می میرند یا تولید ملانین (رنگدانه ای که به پوست ، مو و چشم شما رنگ می دهد) را متوقف می کنند. در قسمت های درگیر پوست روشن یا سفید می شود. دقیقاً مشخص نیست که چه عواملی باعث از بین رفتن یا کاهش فعالیت این سلول های رنگدانه ساز می شوند. این وضعیت ممکن است مربوط به موارد زیر باشد:

  1. اختلال در سیستم ایمنی بدن (شرایط خود ایمنی)
  2. سابقه خانوادگی (وراثت)
  3. یک رویداد محرک ، مانند استرس ، آفتاب سوختگی شدید یا ضربه پوستی ، مانند تماس با یک ماده شیمیایی

عوارض جانبی ویتیلیگو

افراد مبتلا به ویتیلیگو ممکن است در موارد زیر، در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند:

  • پریشانی اجتماعی یا روانی
  • آفتاب سوختگی
  • مشکلات چشمی
  • از دست دادن شنوایی

آیا هر لکه سفیدی پیسی است؟ تشخیص پیسی چگونه انجام می‌شود؟

پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی شما سوال می کند و احتمالاً با یک لامپ مخصوص پوست شما را معاینه می کند. ارزیابی های دیگر شما ممکن است شامل بیوپسی پوست و آزمایش خون باشد.

هر لکه سفیدی نشان دهنده پیسی نیست! گاهی اوقات لکه‌های سفید قارچی روی پوست شباهت زیادی با پیسی دارند که از نظر درمان کاملا با هم متفاوت هستند.

چگونه لک و پیس را درمان کنیم؟

چگونه لک و پیس را درمان کنیم
برای درمان پیسی چی بخوریم؟

انتخاب روش درمانی بستگی به سن شما ، میزان درگیری پوست و محل آن، سرعت پیشرفت بیماری و تأثیر آن بر زندگی شما، دارد. داروها و روش های درمانی مبتنی بر نور برای کمک به بازگرداندن رنگ پوست و یا حتی تسکین رنگ پوست در دسترس هستند ، اگرچه نتایج متفاوت و غیر قابل پیش بینی هستند. و برخی از درمان ها عوارض جانبی جدی دارند. بنابراین پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که ابتدا سعی کنید با استفاده از یک محصول یا لوازم آرایشی برنزه کننده ، ظاهر پوست خود را تغییر دهید.

اگر شما و پزشک تصمیم بگیرید که شرایط خود را با دارو ، جراحی یا روش های درمانی دیگر، درمان کنید ، ممکن است این روند ماه ها طول بکشد تا در مورد اثربخشی آن قضاوت کنید. و ممکن است مجبور شوید بیش از یک روش یا ترکیبی از رویکردها را قبل از یافتن درمانی که برای شما مناسب است ، امتحان کنید. حتی اگر درمان لک و پیس برای مدتی موفقیت آمیز باشد، ممکن است نتایج دوام نیاورد یا تکه های بدون رنگ جدید ظاهر شود. پزشک شما ممکن است دارویی را که به عنوان درمان نگهدارنده برای جلوگیری از عود ، روی پوست استفاده می شود ، توصیه کند.

جلوگیری از پیشرفت لک و پیس

درمان قطعی لک و پیس
کاهش سرعت پیشرفت لک و پیس با اشعه ماورا بنفش

استفاده از فتوتراپی با اشعه ماورا بنفش باند باریک (UVB) می تواند پیشرفت فعال لک و پیس را متوقف یا کند نماید. این روش درمانی در صورت استفاده از داروهای کورتیکواستروئید یا مهارکننده های کلسینورین می تواند موثرتر باشد. همچنین روش های جراحی مانند پیوند پوست و پیوند های مهار کننده سلولی نیز برای درمان این بیماری استفاده می شوند. در این روش های تهاجمی تر، از سلول های پوستی که توانایی تولید رنگدانه را دارند برداشته شده و به قسمت های بدون رنگ پیوند داده می شود تا رنگ سازی در این نواحی دوباره آغاز شود.

درمان گیاهی لک و پیس

درمان گیاهی با استفاده از مواد گرفته شده از طبیعت که فاقد هرگونه مواد شیمیایی هستند، می تواند کمک زیادی را در روند بهبود پیسی داشته باشد. در صورتی که در بدن خود لکه هایی را مشاهده نموده اید و نگران ابتلا به این بیماری می باشید بهتر است از مواد گیاهی برای آغاز درمان استفاده کنید. به دلیل وجود نداشتن مواد شیمیایی این مواد دارای عوارض جانبی نیستند. در زیر به چند ماده ی گیاهی موثر در درمان لک و پیس اشاره می نماییم.

درمان گیاهی لک و پیس-پرسی
درمان گیاهی لک و پیس
  • زنجبیل

یکی از درمان های گیاهی برای لک و پیس استفاده از زنجبیل می باشد. یکی از ویژگی های مهم زنجبیل افزایش خون رسانی به بافت ها است. در صورت افزایش خون رسانی میزان تولید سلول های پوست بیشتر می شود و ترمیم بهتر انجام می گیرد. همچنین این ماده می تواند باعث از بین رفتن باکتری های روی پوست شود. این دو ویژگی و کاربرد زنجبیل باعث شده است که یکی از ماده های گیاهی برای درمان لک و پیس به حساب آید. زنجبیل باعث بهبود در نواحی می شود که لکه های پیسی در آن ها پدیدار شده اند. حتما از این ماده برای درمان استفاده نمایید. طریقه مصرف آن بدین صورت است که باید یک تکه زنجبیل را برش داده و بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید. همچنین می توانید این ماده را با لیمو مخلوط کرده و بر روی لکه های خود قرار دهید.

  • عسل

عسل یکی از مواد طبیعی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. عسل دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونت است که می تواند راهکاری عالی برای بیماری لک و پیس باشد. این ماده به راحتی توسط پوست جذب می شود و همین موضوع باعث بهبود سریع در بیماری می گردد. برای استفاده از عسل باید ابتدا ناحیه مورد نظر را به خوبی شستشو دهید و سپس مقدار مشخصی از آن را بر روی لکه ها قرار دهید. حدود نیم ساعت باید صبر کنید تا عسل به خوبی توسط پوست جذب گردد. سپس می توانید با آب بدن خود را بشویید. در صورتی که روزانه دو بار این کار را انجام دهید بعد از گذشت مدتی تغییر زیادی را مشاهده خواهید نمود.

  • خمیر مخصوص

در صورت وجود دسترسی می توانید با استفاده از عسل، زردچوبه، چوب صندل و آرد برنج خمیری را تهیه کرده و بر روی لکه های خود قرار دهید. این خمیر یکی از درمان های گیاهی بسیار موثر برای درمان لک و پیس محسوب می شود. بهتر است بلافاصله بعد از تهیه خمیر آن را استفاده نموده و تا خشک شدن آن بر روی پوست صبر نمایید. بعد از حدود نیم ساعت بدن خود را شستشو دهید.

**البته حتما در نظرتون باشه بدون نظر و تشخیص پزشک اقدام به درمان نکنید

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code