آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

شايعترين علت سرطان مثانه چیست؟

سرطان مثانه ، یکی از رایج ترین سرطان‌هایی است که مخصوصا در مردها وجود دارد. سرطان دارای دلایل مختلفی است از این عوامل می‌توان به سیگار کشیدن، نداشتن وزن مناسب اشاره کرد.همانطور که گفته شد سرطان دارای عوامل زیادی است. بعضی از این عوامل را می‌توان مدیریت و کنترل کرد ولی بعضی از عوامل قابل کنترل نیست. از عوامل قابل کنترل می‌توان به سیگار کشیدن، استفاده از مواد غذایی سالم و داشتن وزن متعادل اشاره کرد. اما بعضی عوامل مثل وراثت، محل زندگی، سن و… قابل کنترل نیست.

سرطان مثانه

اگر شما یکی یا چند عامل را داشته باشید دلیل این نیست که شما مبتلای به این بیماری می شوید. ممکن است شما با داشتن چند عامل که باعث سرطان می‌شود دچار این بیماری نشوید. اما شخص دیگر با عوامل بسیار کمتر دچار این بیماری شود.

با این شرایط بسیار مهم است که شما از عوامل و خطرات سرطان مثانه آگاه باشید. شما با داشتن آگاهی از این عوامل می‌توانید از شرایط بد جلوگیری کنید. شناسایی سرطان مثانه در مراحل ابتدایی بسیار به شما کمک می‌کند که درمان را سریع شروع کنید و به سرعت بهبود بیابید.

DNA و سرطان مثانه

محققان دقیقاً نمی دانند چه عواملی باعث بیشتر سرطان‌های مثانه می‌شود. با این حال، محققان برخی از عوامل خطر را پیدا کرده اند. یکی از دلایل اصلی شناخته شده سرطان مثانه DNA است.

درون مثانه محل مناسبی برای واکنش‌های شیمیای است. ما به صورت طبیعی کاملا شبیه به والدین‌مان هستیم. ما DNA خودمان را از آن می‌گیریم. درون  مثانه این واکنش‌های شیمیایی باعث ایجاد اختلال در DNA ‌می شود. این اختلال باعث از کنترل خارج شدن مثانه و دیگر مشکلات می‌شود.

آنکوژن یکی از ژن‌هایی است که باعث رشد، تقسیم و زنده مانده سلول‌هامی‌شود. هنگامی که در این ژن اخلالی ایجاد می‌شود باعث رشد سلول‌های ناقص در بدن می‌شود. این سلول‌های ناقص باعث سرطان مثانه می‌شود. یکی دیگر از ژن‌های تاثیرگذار، ژن سرکوب کننده تومور است.

این ژن به کنترل سلول‌های تقسیم شده می‌پردازد. هنگامی که سلولی ناقص باشد وظیفه این ژن است که آن را از بدن خارج کند. هنگامی که این ژن با اختلال رو به رو شود. سلول‌های ناقص در بدن ما تجمع می‌کنند. سرطان در اثر اختلال در ژن سرکوب کننده سلول‌های ناقص ایجاد می‌شود.

جهش ژنتیکی با عامل خارجی

جهش‌های ژنیتیکی بیشتر در مثانه اتفاق می‌افتد. همان طور که گفته شد مثانه مکان بسیار مناسبی برای جهش‌های ژنیتکی و واکنش‌های شیمیایی است. همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس می‌تواند شدت این واکنش‌ها را بسیار بیشتر ‌کند.

مواد شیمیایی موجود در دود توتون و تنباکو می‌توانند در خون جذب شده، توسط کلیه‌ها فیلتر شده و در ادرار رسوب کنند. مثانه جایی است که می‌تواند سلول‌های مثانه را تحت تأثیر قرار دهد. سایر مواد شیمیایی نیز به همین ترتیب می‌توانند وارد مثانه شوند. با این حال، گاهی اوقات تغییرات ژنتیکی فقط می‌تواند اتفاقاتی تصادفی باشد که گاهی در داخل سلول رخ می‌دهد، بدون اینکه دلیل خارجی داشته باشد.

تغییرات ژنتیکی که باعث سرطان مثانه می‌شود در همه افراد یکسان نیست. محققان اعتقاد بر این دارند که ژنتیک شدت سرطان را مشخص می‌کنند. شما با انجام آزمایشات به صورت دوره ای می‌توانید از پیشرفت سرطان جلوگیری کنید. هر چه قدر سرطان مثانه زودتر تشخیص داده شود پروسه کوتاه مدت‌تری برای درمان نیاز دارد.

جهش ژنتیکی ارثی

بعضی از افراد تغییرات ژنتیکی را از والدین خود به ارث می‌برند که خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد. با این حال، سرطان مثانه معمولاً به صورت ارثی در خانواده‌ها وجود ندارد. محققان اعتقاد بر این دارند که جهش‌های ژنتیکی ارثی دلیل اصلی این بیماری نیست.

به نظر می‌رسد برخی از افراد توانایی کمی در سم زدایی و از بین بردن انواع خاصی از مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان را به ارث می‌برند. این افراد نسبت به اثرات دود تنباکو و برخی مواد شیمیایی صنعتی که باعث سرطان می‌شوند حساسیت بیشتری دارند.

محققان آزمایشاتی را انجام داده‌اند که می‌تواند به شناسایی چنین افرادی کمک کند. اما این آزمایشات به طور معمول انجام نمی شود. اینکه نتایج چنین آزمایشاتی چقدر مفید خواهد بود معلوم نیست؛ زیرا پزشکان در حال حاضر به همه توصیه می‌کنند از دود تنباکو و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی خطرناکخودداری کنند.

سرطان مثانه

بعضی از عوامل سرطان زای خارجی

  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن مهمترین عامل خطر برای سرطان مثانه است. افراد سیگاری حداقل سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار سرطان مثانه می‌شوند. سیگار کشیدن باعث ایجاد حدود نیمی از سرطان‌های مثانه در مردان و زنان می‌شود.
  • محل کار: برخی از مواد شیمیایی صنعتی با سرطان مثانه در ارتباط هستند. مواد شیمیایی معروف به آمین‌های معطر، مانند بنزیدین و بتا نفتیلامین، که گاهی اوقات در صنایع رنگ سازی استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث سرطان مثانه شوند.

کارگران سایر صنایع که از برخی مواد شیمیایی آلی استفاده می‌کنند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه باشند. صنایعی که بیشتر در معرض خطر هستند شامل تولید کنندگان لاستیک، چرم، منسوجات و محصولات رنگی و همچنین شرکت‌های چاپی هستند. سایر کارگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه عبارتند از:

استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیای باعث شدت این واکنش های شیمیایی می شود. این واکنش های شیمیایی هم باعث ابتلا به سرطان است. بنابراین ، افراد سیگاری که با مواد شیمیایی مولد سرطان نیز کار می کنند ، مانند موارد ذکر شده در بالا به شدت در معرض خطر هستند.

  • داروهای خاص یا مکمل‌های گیاهی: استفاده از مواد مخدر و توهم زا یکی دیگر از عوامل اصلی سرطان به شمار می‌آیند. طبق تحقیقات سازمان غذا و دارو استفاده از این مواد در دوزهای بالا باعث سرطان مثانه می‌شود. همچنین مکمل‌های غذایی حاوی اسید آریستولوچیک با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه است.
  • آرسنیک در آب آشامیدنی: آرسنیک موجود در آب آشامیدنی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه در برخی از مناطق جهان ارتباط دارد. اینکه چقدر احتمال دارد در معرض آرسنیک قرار بگیرید، به محل زندگی شما و محل تامین آب شما دارد.

مایعات کافی نخوردن: افرادی که روزانه مایعات زیادی به ویژه آب می‌نوشند میزان سرطان مثانه کمتری دارند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها بیشتر مثانه‌های خود را تخلیه می‌کنند. این امر می‌تواند از ماندن مواد شیمیایی در مثانه آن‌ها برای مدت طولانی جلوگیری کند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code