آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

برای تقویت سیستم ایمنی بدنی چه مواد غذایی بخوریم؟

وظیفه سیستم ایمنی بدن ما حفظ سلامتی بدن است. سیستم بدن ما هر چه قدر قوی‌تر باشد بهتر می‌تواند وظیفه خودش را انجام دهد. وظیفه اصلی سیستم ایمنی ما دفع عفونت‌ها است.تقویت سیستم ایمنی بدن ارتباط نزدیکی با تغذیه شما دارد.

سیستم ایمنی سالم توسط مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین‌های A، C، E و روی تقویت می‌شود. ما این مواد مغذی را به طور طبیعی از غذاهای کامل که به طور منظم می‌خوریم دریافت می‌کنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن -پرسی
مواد مغذی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

شما نباید برای دریافت این مواد غذایی و تقویت سیستم ایمنی بدن به دنبال دارویی در داروخانه باشید. هیچ مکملی تا به حال شناخته نشده است که بتواند تمامی مواد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به آن نیاز دارد را در اختیار شما قرار بدهد.

شما اگر یک رژیم غذایی دارید باید حتماً در نظر بگیرد که علاوه بر مواد معمول بدن مواد غذایی مانند مس، فولات، سلنیوم و آهن دریافت کنید، که همگی در سلامت کلی شما نقش دارند در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، اطمینان حاصل کنید که وعده‌های غذایی روزانه شما بخش‌های زیادی از این مواد مغذی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا تغذیه مورد نیاز بدن را به بدن شما بدهد.

7 ماده غذایی که به تقویت سیستم غذایی شما کمک می‌کند:

  1. مرکبات:

این گروه از مواد غذایی حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین C است. ویتامین سی مستقیماً به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. همان طور که گفته شد مرکبات درارای ویتاین سی هستند ولی از معروف‌ترین این گروه می‌توان به گریپ فروت، پرتغال، نارنچی، لیمو شرین و لیمو توش اشاره کرد.

شما به صورت روزانه به این ماده غذایی احتیاج دارید و بدن شما این ماده را ذخیره نمی کند. طبق گفته متخصصان مردان به طور متوسط روزانه 90 میلی گرم و خانم‌ها به طور متوسط 75 میلی گرم نیاز به ویتامین سی دارند.

در صورتی که شما از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید که میزان مصرف شما در روز بیش از 2000 میلی گرم نشود. استفاده بیش از حد این ویتامین خطرات برای شما به همراه دارد.

این ویتامین بسیار برای پیش گیری سرماخوردگی مناسب است اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ماده برای جلوگیری از کرونا یا COVID19‎ مناسب است.

  1. فلفل دلمه قرمز:

اگر فکر می‌کنید که فقط مرکبات سرشار از ویتامین سی است کاملاً در اشتباه هستید. فلفل دلمه قرمز از جمله سربزیجاتی است که سرشار از ویتامین سی است.

فلفل دلمه قرمز حدود 3 برابر مرکبات ویتامین سی دارد، همچنین سرشار از ویتامین A (ای) است. فلفل دلمه قرمز بسیار به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند، اینگونه از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنید.

  1. کلم بلوکلی:

کلم بروکلی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق العاده است. کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های A، C، E و همچنین فیبر و بسیاری از آنتی اکسیدان‌های دیگر است. کلم بروکلی یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی است که می‌توانید در بشقاب خود قرار دهید و میل کنید.

اگر می‌خواهید تمام مواد معدنی و ویتامین‌های کلم برکلی حفظ شود باید از پختن آن پرهیز کنید و به صورت خام میل کنید. در صورتی که می‌خواهید کلم بروکلی را پخته میل کنید سعی کنید تا حد امکان بخار پز کنید و با به مدت خیلی کمی آن را بپزید.

  1. سیر:

سیر ماده غذایی است که در تمامی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیر کمی بو و طعم به غذا اضافه می‌کنید و برای سلامتی بدن بسیار ضروری است. تمدن‌های اولیه ارزش آن را در مبارزه با عفونت‌ها تشخیص دادند.

سیر موجب کاهش فشار خون می‌شود و برای کسانی که فشار خون دارد بسیار مناسب است.

  1. بلوبری:

بلوبری حاوی نوعی ماده معدنی به نام آنتوسیانین است، که دارای خواص آنتی اکسیدانی دارد. این ماده غذایی به خوبی به  تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. طبق نظر کارشناسان و متخصصان غذا و دارو این ماده غذایی می‌تواند از بیماری‌های تنفسی جلوگیری کند.

محققان دریافتند افرادی که غذاهای غنی از فلاونوئید می‌خورند کمتر از کسانی که این مواد را مصرف نمی کنند دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی می‌شوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
مقابله با بیماری ها با تقویت سیستم ایمنی بدن
  1. اسفناج:

این ماده غذایی برای تولید خون بسیار کارساز است. اسفناج با نگه داری ناخالصی‌ها موجب می‌شود خون تمیز در اختیار بدن قرار بگیرد. همچنین اسفناج سرشار از ویتامین سی است. همان طور که حتماً می‌دانید اسنفاج سرشار از ماده معدنی آهن است که به تقویت سیسم امنیت بدن بسیار کمک می‌کند.

اسفناج دارای مواد مغذی مانند بتاکاروتن و آنتی اکسیدان است که توانایی مبارزه بدن شما مقابل بیماری را بهبود می‌بخشد. شما باید توجه داشته باشید که حتماً این ماده غذایی در برنامه غذایی شما گنجانده شود چون بسیار به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

روش مصرف این ماده غذایی به صورت پخته شده است. شما باید مراقب باشید که حتماً برگه‌های اسفناج به صورت کامل پخته شده باشند. اسنفاج اگر به درستی پخته نشود باعث ناراحتی معده می‌شود و هضم غذا را دشوار می‌کند.

اسفناج همچنین باید به طور اجباری در رژیم غذایی کودکان قرار بگیرد زیرا مواد مغذی لازم را برای رشد و ایمنی سیستم ایمنی بدن در اختیار کودکان قرار می‌دهد.

  1. چای سبز:

چای سبز حاوی خواص آنتی اکسیدانی عالی است که به بدن کمک می‌کند سموم و سایر عناصر مضر را سم زدایی کند. چای سبز حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام EGCG یا اپی گالوکاتچین است که عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

متخصصان پیشنهاد می‌کنند که باید 3-4 فنجان چای سبز در روز مصرف کنید، زیرا نه تنها باعث هیدراته شدن بدن می‌شود بلکه در دفع سموم و سایر مواد زائد از بدن نیز کمک می‌کند.

از دیگر فایده‌های چای سبز می‌توان به بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی، محافظت در برابر سرطان و کاهش خطر بیماری قلبی اشاره کرد.

چای سبز علاوه بر این که هوشیاری شما را افزایش می‌دهد عملکرد مغزی شما را بهبود می‌بخشد. ماده اصلی چای سبز کافئین است که به عنوان یک محرک شناسایی می‌شود. کافئین تنها ماده مغذی در چای سبز نیست و چای سبز سرشاز از آمینو اسید است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code