آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

طب سنتی و درمان بیماری‌ها

طب سنتی اسلامی را می‌توان جد طب مدرن دانست، زیرا در تقاطع دانش پزشکی باستان و مدرن واقع شده است، که از مکاتب مختلف پزشکی باستان به ارث رسیده است. بعلاوه، پیشرفت های چشمگیر طب اسلامی یا سنتی در اکتشافات پزشکی منجر به تولد پزشکی مدرن شد.

طب سنتی ایرانی – اسلامی منابع خود را از گفته های بزرگان خود می‌گیرد و در اصل بر اساس “داروی پیامبر” ساخته شده است. طب اسلامی یا سنتی از اوایل قرن 8، زمانی که اولین پزشکان مسلمان با سرمایه گذاری در ترجمه و مطالعه مجموعه دانش پزشکی تمدن های تسخیر شده توسط مسلمانان یا همسایگان آن‌ها، شروع به تأسیس ارکان این سیستم پزشکی کردند، آغاز شد.

طب سنتی

طب اسلامی یا سنتی به عربی ترجمه شده است. به طور خاص، ما می‌توانیم ترجمه آثار پزشکی یونانی و سریانی را ذکر کنیم. ابن سینا، از جمله، برجسته‌ترین این پزشکان است. او علم خود را از مجموعه علوم یونانی-سریانی الهام گرفته شده است. به طور کلی، بیشتر آثار ترجمه شده یا نوشته شده در طول این دو قرن اول از مجموعه علوم یونانی-سریانی الهام گرفته شده اند.

مسلمانان در همه زمینه های زندگی، از جمله امور بهداشتی و درمانی، به دنبال قرآن و سنت هستند. حضرت محمد یک بار گفت، “خداوند بیماری ایجاد نکرد که برای آن درمانی هم ایجاد نکرد”. بنابراین مسلمانان تشویق می‌شوند که اشکال سنتی و مدرن پزشکی را کشف و استفاده کنند و باور کنند که همه داروها هدیه خداوند است. در اسلام، از طب اسلامی یا سنتی غالباً به عنوان داروی پیامبر یاد می‌شود. مسلمانان غالباً داروی پیامبر (ص) را به عنوان جایگزینی برای روش های درمانی مدرن یا به عنوان مکمل درمان های پزشکی مدرن، جستجو می‌کنند.

داروهای طبیعی در طب اسلامی یا سنتی

  1. انسیون ستاره ای

از انیسون ستاره ای برای درمان استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از انسیون ستاره ای  در طب اسلامی یا سنتی برای درمان انواع مشکلات گوارشی استفاده می‌شود و به ویژه دارای اثرات ضد اسپاسم قدرتمندی است که برای مشکلات تنفسی نیز به همان اندازه مفید هستند.

  1. زیره سیاه

حضرت محمد (صلى الله علیه وآله) فرمود: “از سیاه دانه استفاده كنید، زیرا در آن داروی درمان انواع شرهایی که موجب مرگ است وجود دارد”. دانه زیره سیاه که برای کمک به حل مشکلات گوارشی، تنفسی و ایمنی بدن شناخته می‌شود، دارای خواص ضد هیستامین، ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد درد است.

  1. رازیانه

رازیانه که در بسیاری از سیستم های پزشکی، از جمله داروی اسلامی یا سنتی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. رازیانه دارای فواید زیادی برای  معده است، به ویژه به عنوان ملین، ادرار آور، تسکین دهنده درد و شل کننده عضلات، که روغن آن مزایای بیشتری برای تسکین عضلات دارد.

  1. بخور دادن

کندر که به طور سنتی در خاورمیانه کشت می‌شود، به دلیل کاربردهای مذهبی و نقش آن در تاریخ سه پادشاه بسیار مشهور است. از نظر پزشکی، به عنوان یک درمان اسلامی یا سنتی برای مشکلات مختلف از اختلالات گوارشی و تنفسی گرفته تا شرایط پس از تولد و فشار خون بالا مورد استفاده قرار گرفته است. اخیراً، مطالعات نشان داده است که یک ترکیب شیمیایی در کندر امکان از بین بردن سلولهای سرطانی را دارد.

درمان بیماری ها با طب سنتی

  1. ریشه شیرین بیان

بیش از 4000 سال پیش در بابل به دلیل خاصیت تقویت کننده و تصفیه کننده خون مورد استفاده قرار گرفت، و مصریان باستان برای معالجه بیماری های کبد و روده از آن استفاده می‌کردند، از آب ساقه و برگ شیرین بیان نیز برای مشکلات دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. در حالی که ریشه شیرین بیان می‌تواند آسیب های موضعی را درمان کند. همچنین مطالعات نشان داده است که غده فوق کلیه را تحریک می‌کند و اثرات مفیدی در نقص ایمنی دارد.

  1. زیتون

روغن زیتون که در قرآن به عنوان درخت مقدس از آن یاد شده است، به دلیل داشتن اسیدهای چرب سالم، خاصیت نرم کنندگی پوست و محافظ قلب شناخته شده است. این برگ همچنین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، ضد پیری، تحریک کننده سیستم ایمنی، آنتی بیوتیک، ضد دیابت و فشار خون بالا از نظر دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات همچنین خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی عصاره برگ را تأیید می‌کند و آن را به یک مکمل فوق العاده کامل و قدرتمند تبدیل می‌کند.

  1. انار

در قرآن به عنوان رویش در بهشت ​​ذکر شده و از زمان های بسیار قدیم در این منطقه خاورمیانه کشت می‌شده است، از انار برای اثرات قابض و درمان بسیاری از گلودرد، التهاب، مشکلات گوارشی و مثانه استفاده می‌شده است.

  1. گل مریم

بخش مهمی از میراث دارویی گیاهی طب اسلامی یا سنتی توسط پزشکان در فلسطین مورد استفاده قرار می‌گرفته است، استفاده از این گیاه در منطقه خاوریمانه تقریبا منقرض شده است. نام اصلی عربی این گیاه “داتی یا نبات یوهان” است و به طور گسترده ای برای درمان التهاب مورد استفاده قرار گرفت. گیاه گل مریم که امروزه در سراسر جهان محبوب است، برای درمان افسردگی، اضطراب، اعتیاد، عدم تعادل هورمونی و به دلیل محافظت ضد سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. آویشن

آویشن یک گیاه بسیار محبوب است که در رژیم های غذایی در خاورمیانه استفاده می‌شود. همچنین برای درمان شرایط تنفسی، التهابی و گوارشی و همچنین برای درمان موضعی زخم‌ها استفاده می‌شود. چای تهیه شده از برگ‌ها نیز درمانی محبوب برای سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا است!

تمدن مسلمان زنده است. بیش از 1 میلیارد زن و مرد مسلمان است که امروز در همه قاره ها ، به ویژه در آسیا و آفریقا زندگی می کنند و حضور دارند. فرهنگ و آداب و رسوم این تمدن با پیش بینی حضرت محمد (ص) در حال نفوذ است. اما در جهان اسلام می توان تأیید کرد که احکام پیامبر (ص) هنوز در طب رایج جایگاه بزرگی و اصلی دارد. علم و طب نبوی ، در خاوریمانه دارای اهمیت تاریخی و اجتماعی است که شایسته بررسی و تعمیق زیادی است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code