آخرین مطالب
دکتر سید رضا صمصام شریعت

چه غذایی برای کم خونی خوبه؟

آنچه که در این مقاله مفصلا برای شما توضیح می‌دهیم، پاسخ به این سوال است که چه غذایی برای کم خونی خوبه و چه غذایی برای کم خونی مضر است؟

داشتن یک برنامه غذایی مناسب و تهیه غذا برای آنمی و درمان آن یکی از مهم ترین قدم هایی می باشد که شما می توانید برای کاهش یا پیشگیری از ابتلا به کم خونی انجام دهید. یک برنامه غذایی مناسب برای کم خونی باید شامل یک تعادل مناسب و سالم بین غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات برگ دار ، گوشت بدون چربی ، مغزها و دانه ها و غلات صبحانه غنی شده باشد.

همچنین قرار دادن غذاهایی که می توانند جذب آهن در بدن را بهبود بخشند و از مصرف غذاهایی که ممکن است در این روند تداخل داشته باشند ، بسیار مهم است. کم خونی زمانی اتفاق می افتد که بدن گلبول های قرمز کافی نداشته باشد. در بعضی موارد ، بدن تعداد کافی از این سلول ها را تولید نمی کند.

کم خونی

در برخی دیگر ، کم خونی ناشی از یک مشکل اساسی در سلامتی فرد است ، مانند بیماری که سلول های قرمز خون را از بین می برد. از دست دادن خون قابل توجه نیز می تواند باعث کم خونی شود.

یک فرد کم خون ممکن است از افزودن غذاهای غنی از آهن به رژیم غذایی خود بهره مند شود و میزان کم خونی خود را کاهش دهد بنابراین در نظر داشتن غذا برای آنمی بسیار مهم است. همچنین ، برخی از غذاها می توانند به بدن در جذب آهن کمک کنند ، در حالی که برخی دیگر می توانند مانع این روند شوند و کم خونی را بدتر کنند.

در این مقاله ، ما غذاهایی را بررسی می کنیم که می توانند به افراد کم خون کمک کنند یا به آنها آسیب برساند. ما همچنین نمونه برنامه های غذایی را که برای افزایش سطح آهن طراحی شده اند ، به همراه سایر نکات مربوط به رژیم غذایی ارائه می دهیم.

علائم کم خونی چیست

روی برای جذب مناسب فولات ضروری است ، بنابراین به دست آوردن فولات کافی در غذا برای آنمی مربوط به فولات ضروری است. منابع خوب روی شامل صدف ، جگر ، گوشت ، تخم مرغ و حبوبات است.

ویتامین C نیز به تبدیل آهن غیر همی موجود در سبزیجات به شکل قابل استفاده کمک می کند ، بنابراین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C ، مانند آب میوه مرکبات ، مارچوبه و فلفل دلمه ای ، همراه با آهن غیر همی به جذب آن کمک می کند. در صورت مصرف زیاد قهوه ، کافئین و کم خونی معمولاً دست در دست هم می دهند ، بنابراین برای جلوگیری از محدود شدن جذب آهن ، مصرف این مواد را در برنامه ریزی غذا برای آنمی محدود کنید.

سرانجام ، مصرف طولانی مدت الکل می تواند از جذب فولات و عملکرد مناسب آهن جلوگیری کند ، بنابراین کاهش یا اجتناب از مصرف الکل می تواند هر دو نوع کم خونی را بهبود بخشد.

افزودن غذاهای غنی از آهن به رژیم غذایی در تهیه غذا برای آنمی می تواند به درمان کم خونی کمک کند.

یک پزشک می تواند در مورد انواع مواد غذایی برای انتخاب و روش های دیگر برای افزایش جذب آهن توصیه کند و شما باید این نکات را در هنگام تهیه غذا برای آنمی در نظر داشته باشید.

خونسازترین مواد غذایی شامل بسیاری از غذاهای غنی از آهن و غذاهای دیگر است که به بدن در جذب آهن کمک می کند. همچنین فرد باید از غذاهایی که می توانند مانع جذب آهن شوند آگاه باشد. (برای خونسازی سریع ابتدا باید علت و ریشه کم خونی را برطرف کنید)

برنامه زیر برای نشان دادن اینکه چه وعده های غذایی برای یک فرد مبتلا به کم خونی در تهیه غذا برای آنمی مفید است آورده شده است و شامل موارد زیر است:

چه غذایی برای کم خونی خوبه

 

براي درمان كم خوني چه بخوريم؟

صبحانه برای کم خونی

انتخاب 1

غلات غنی شده با آهن و یک لیوان آب پرتقال غنی شده با آهن.

انتخاب 2

توت فرنگی با ماست کم چرب و یک مشت دانه کدو تنبل و آفتابگردان.

 

موارد ممنوع برای خون سازی: چای و قهوه مانع جذب آهن می شوند و افراد نباید آنها را به همراه وعده های غذایی بنوشند.

 

ناهار برای افراد کم خون

انتخاب 1

یک ساندویچ با رست بیف و شاهی بر روی نان غنی شده از آهن.

گزینه 2

نان شیرینی با ماهی سالمون دودی ، پنیر خامه ای و اسفناج.

 

شام مناسب برای خون سازی

انتخاب 1

گوشت بره با سیب زمینی آب پز ، کلم بروکلی بخارپز و کلم پیچ فرفری.

گزینه 2

خورشتی که شامل لوبیا ، نخود ، نخود چشم سیاه ، گوجه فرنگی حلبی ، پیاز ، فلفل قرمز و سیر است.

غذاهای مضر برای کم خونی

خوراکی مضر برای کم خونی

هنگام برنامه ریزی برای پخت غذا برای آنمی بهتر است از مواد غذایی مانند تانن دوری کنید. تانن به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می‌شود و همان مواردی است که به این غذاها طعم گس می دهد.

این مواد در چای سیاه ، سبز و رویبوس، قهوه؛ انگور، سورگوم و ذرت وجود دارد. این می توانند در جذب آهن غیرهمی از منابع گیاهی مانند لوبیا ، حبوبات ، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز تیره تداخل ایجاد کنند.

همچنین شما باید مراقب گلوتن باشید. برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند که یک اختلال خود ایمنی ارثی می باشد، خوردن گلوتن می تواند به دیواره روده آسیب برساند و از جذب مناسب مواد مغذی مانند فولات و آهن جلوگیری کند.

گلوتن در گندم ، جو ، چاودار ، جو دوسر و غذاهای تهیه شده از این غلات یافت می شود. فقط در صورت تشخیص سلیاک یا حساسیت به پروتئین ، باید از خوردن گلوتن اجتناب کنید. فیتات ها یا اسید فیتیک به طور کلی در غذاهایی با محتوای فیبر بالا مانند گندم، حبوبات ، مغزها و برنج قهوه ای یافت می شود.

نسخه های تصفیه شده این غذاها مانند برنج سفید یا آرد سفید ، سبوس را حذف کرده اند و بنابراین حاوی اسید فیتیک کمتری هستند. فیتات ها در سیستم هضم با آهن متصل می شوند و مانع جذب آن می شوند. از مصرف کلسیم همراه با آهن نیز خودداری کنید.

کلسیم می تواند در جذب آهن تداخل ایجاد کند ، بنابراین مصرف غذاهای حاوی کلسیم با غذاهای حاوی آهن بر میزان جذب آهن تأثیر می گذارد. به همین دلیل ، هنگام در نظر گرفتن غذا برای آنمی باید غذاهای حاوی کلسیم در زمان های جدا از منابع آهن مصرف شوند. به عنوان مثال ، گوشت گاو ، لوبیا و عدس را نباید با شیر ، پنیر و ماست خورد.

امیدواریم که در این مقاله پاسخ این سوال که چه غذایی برای کم خونی خوبه را پیدا کرده باشید. یکی از عوارض کم خونی، ریزش مو سریع در خانم ها و آقایان است. اگر ریزش مو دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم را نیز مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code