آخرین مطالب

مناطقی که هر ایرانی حتما باید ببیند | گردشگری خراسان رضوی

آشنایی با مناطق گردشگری خراسان رضوی

خراسان رضوی از تقسیم استان خراسان قدیم با مرکزیت مشهد ایجاد شد. این استان به دلیل مقبره امام رضا (ع) که در این استان قرار دارد نام خراسان رضوی را دریافت کرد. این استان دارای ۱۱۸٬۸۵۴ کیلومتر مربع است. خراسان رضوی پنجمین استان بزرگ ایران است. همچنین از نظر جمعیت با ۶٬۴۳۴٬۵۰۱ نفر، دومین استان پر جمعیت ایران است. این استان با کشور‌های افغانستان و ترکمنستان هم مرز است. همچنین همسایه‌های این استان سمنان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی است.

طبق آمار ۲۱۹٬۴۴۲ نفر از جمعیت خراسان رضوی، مردم افغانستان هستند که به خاطر جنگ به ایران مهاجرت کرده اند. مشهد و خراسان رضوی به خاطر ارتباط نزدیکی، فاصله کم و اشتراک دینی و فرهنگی میزبان بسیار زیادی از مردم افغانستان هستند.

از دیگر زبان‌های رایجی که در این استان وجود دارد می‌توان به ترکی، کردی، عربی و بلوچ اشاره کرد. حدود 90 درصد مردم خراسان رضوی به زبان فارسی صحبت می‌کنند ولی نکته جالبی که وجود دارد حدود 4 درصد از مردم خراسان به زبان کردی صحبت می‌کنند.

این استان به دلیل وجود حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و نزورات مردمی که به این مرقد اهدا می‌شود باعث شده است که مسئولان دست به تاسیس شرکت‌ها و کارخانجات زیادی بزنند. در حال حاضر بیشتر مردم در این استان در شرکت‌ها و کارخانجات‌ها مشغول هستند. مردم این استان در گذشته کشاورز بودند و زندگی خود را با کشاورزی می‌گذراندند.

از محصولات کشاورزی که در این استان کشت می‌شود عبارتند از: خربزه، طالبی، زعفران، نخود، بادمجان و پیاز است. بهترین محصولات هم در این منطقه از درختان آلو، گردو، گیلاس و هلو بدست می‌آید.

مناطق گردشگری خراسان رضوی

اگر قصد داشته باشیم تمامی مناطق گردشگری خراسان رضوی را در این مقاله معرفی کنیم اصلا این امکان وجود ندارد. مناطق گردشگری خراسان رضوی بالغ بر 160 منطقه گردشگری است که هر کدام از این مناطق دارای پیشینه و جذابیت به خصوصی است. این استان دارای ترکیبی از مناطق طبیعی، زیارتی، باستانی و تفریحی است. ما تا حد امکان این مناطق را شرح می‌دهیم.

گردشگری خراسان رضوی

حرم امام رضا

مقبره امام رضا (ع) یکی از مناطق گردشگری خراسان رضوی است که در طول سال و در هر شرایطی مردم ایران برای زیارت و گرفتن حاجات به حرم امام رضا (ع) می‌آیند. حرم امام رضا علاوه بر موقعیت زیارتگاهی که دارد به خاطر مسجد گوهرشاد، موزه و کاشی کاری و معماری که دارد باعث جذابیت هر چه بیشتر این زیارتگاه برای شیعیان شده است.

گردشگری خراسان رضوی

آرامگاه نادر شاه

یکی دیگر از مناطق گردشگری خراسان رضوی آرامگاه نادرشاه افشار است. این آرامگاه در باغ موزه مشهد قرار دارد. نادرشاه یکی از شاهان وطن پرست ایرانی بود که به خاطر ظلم حاکمان افغان شورش کرد و حکومت را از آن‌ها گرفت. مجسمه نادر شاه افشار در سال 1342 طراحی شد. این اثر توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد.

آرامگاه نادر شاه مهمترین آرامگاه مشهد به حساب می‌آید. همان طور که بیان شد این آرمگاه در باغ موزه نادری واقع شده است. این باغ موزه دارای چهارده هزار و چهار صد متر مربع مساحت است. شما در این باغ موزه می‌توانید آثار دیدنی که از دوره افشار باقی مانده است مانند شمشیر، نیزه، زره و… را مشاهد کنید.

گردشگری خراسان رضوی

آرامگاه فرودسی

یکی از مناطق گردشگری خراسان رضوی که برای همه ایرانی‌ها بسیار با ارزش است آرامگاه فرودسی است. این آرامگاه در فاصله 25 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. این آرامگاه به درخواست استاد هوشنگ سیحون ساخته شد. استاد هوشنگ سیحون یکی از افرادی است که تاثیر بسزایی در حفظ و نگهداری هویت ایرانی داشته است. او استاد دانشگاه تهران و در زمنیه هنر و معماری فعالیت انجام می‌دادند.

در حال حاضر استاد شجریان هم در کنار حضرت فردوسی به خاک سپرده شده اند. این باعث شده که حتی در دوران کرونا آرامگاه فردوسی میزبان گردشگران و توریست‌های زیادی باشد.

گردشگری خراسان رضوی

 آرامگاه کمال‌الملک و آرامگاه عطار نیشابوری

یکی دیگر از مناطق گردشگری خراسان رضوی در نیشابور قرار دارد. آرامگاه کمال الملک در نزدیکی عطار نیشابوری قرار دارد. معماری و طراحی این بنا‌ها هم مثل دیگر بناهای معروف و مشهور خراسان رضوی کار استاد هوشنگ سیحون است.

گردشگری خراسان رضوی

این آرامگاه‌ها در دوره پهلوی دوم ساخته شده است و با حضور فرح پهلوی رونمایی شده است. نکته ای که در بنای آرامگاه کمال الملک و آرامگاه عطار نیشابوری وجود دارد این است که کاملا معماری اصیل و باستانی ایران در معماری آرامگاه کمال الملک و عطار نیشابوری قابل مشاهده است.

گردشگری خراسان رضوی

آرامگاه خیام

از دیگر آرامگاه‌های مشهور و مناطق گردشگری خراسان رضوی می‌توان به آرامگاه خیام اشاره کرد. این آرامگاه در شهر نیشابور قرار دارد. خیام از شاعران، ریاضی دانان و اختر شناسان دوره سلجوقی است. این مکان هم یکی از آثار به یاد ماندنی استاد هوشنگ سیحون است.

آرامگاه خیام در باغی کهن قرار دارد. ویژگی این بنا در این است که دارای 10 پایه دارد. 10 اولین عدد دو رقمی است و دارای پایه اصلی اعداد است. دو بیت اول رباعی که در کتیبه آرامگاه خیام به کار رفته:

ای دل غم این جهان فرسوده مخور             بیهوده نئی غمان بیهوده مخور

چون بوده گذشت و نیست نابوده پدید         خوش باش غم بوده و نابوده مخور

گردشگری خراسان رضوی

خانه تاریخی داروغه

خانه تاریخی داروغه یکی از خانه‌های سنتی است که شما می‌توانید در آن اوقات خوشی را سپری کنید. این خانه فاصله زیادی با حرم امام رضا ندارد. این خانه در خیابان نواب صفوی قرار دارد. این خانه زیبا در سال 81 ثبت ملی شد. معماری این خانه تلفیقی از معماری ایرانی و روسی است. یکی از دیگر ویژگی‌های این خانه این است که اولین حمام شخصی در ایران در این خانه ساخته شده است.

گردشگری خراسان رضوی

باغ قدمگاه

یکی از مناطق گردشگری خراسان رضوی که زیبایی بی نظیری دارد باغ قدمگاه است. این باغ در قسمت کوهستانی قرار دارد و در دامنه کوهستان بینالود است. برای رسیدن به این مکان باید 100 کیلومتر از مشهد خارج شوید. از طرف دیگر باغ قدمگاه در فاصله 24 کلومتری نیشابور است. شما با رفتن به نیشابور می‌توانید از آرامگاه‌های شعرای بزرگ ایران و همچنین هوای خوب و زیبایی‌های مناطق کوهستانی بینالود را مشاهده کنید.

به این دلیل اسم این باغ قدمگاه شده است که گفته شده امام رضا قبل از رسیدن به مشهد در این مکان اطراق کرده است.

این باغ مانند تمامی باغ‌های ایرانی از آب چشمه، آبیاری می‌شود. نکته عجیب در آبیاری این باغ این است که چشمه در مرکز باغ قرار دارد، بعد از این که آب تمام باغ را در بر می‌گیرد آب ناپدید می‌شود و سپس همه آب‌ها به صورت متمرکز در یک جا به جریان آب می‌پیوندند.

گردشگری خراسان رضوی

شهر کهن نیشابور

این شهر بقایای شهر نیشابور در دوره ساسانی است. اسم این شهر در دوره ساسانی تا حمله مغول نیشابور بوده است. شهر قدیم نیشابور حدود سیصد و پنجاه هکتار وسعت داشته است. اثار باستانی زیادی از جمله سفال، ابزار کشاورزی و… را زیر خاک خارج کرده اند توسط باستان شناسان در این محل پیدا شده است.

یکی از مکان‌های اصلی در شهر کهن نیشابور مسجد جامع این شهر است. این مسجد دارای دو گنبد است که این مسجد را از دیگر مساجد متفاوت می‌کرده است. علت این تفاوت این است که در دوره‌های زمانی مختلف این گلدسته‌ها به علت‌های مختلف تخریب  و دوباره ساخته شده اند.

گردشگری خراسان رضوی

مناطق گردشگری خراسان رضوی – بینالود

از مناطق زیبا و کوهستانی خراسان رضوی مناطق بینالود است. این منطقه دارای چشمه‌ها و باغات زیادی است. یکی از این باغ‌های باغ قدمگاه است که آن را معرفی کردیم. اما شما می‌توانید در این منطقه قسمت‌های زیبای زیادی را پیدا کنید و اوقات خوشی را سپری کنید.

بینالود منطقه ییلاقی خراسان رضوی است. از معروف ترین شهرهای ییلاقی این منطقه طرقبه و شاندیز است. معمولا مردم محلی در پنجشبه‌ها و جمعه اوقات خود را در رستوران باغ‌ها می‌گذارند. از دیگر مناطق زیبای این منطقه می‌توان به سد این منطقه اشاره کرد. شما می‌توانید در این منطقه قایق رانی، قواصی، ماهی گیری و… را انجام دهید.

گردشگری خراسان رضوی

مناطق گردشگری سبزوار

یکی از شهرهای قدیمی ایران سبزوار است.  اسم قدیمی سبزوار بیهق است. از سرشناس ترین بزرگان این شهر می‌توان به ابوالفضل بیهقی اشاره کرد. سبزوار مناطق گردشگری زیادی دارد از این مناطق می‌توان به آتشکده میر مظفر، مسجد جامع سبزوار و آثار باستانی از قرن هشتم اشاره کرد.

یکی از مناطق زیبا که می‌توان ساعت بسیار خوشی را سپری کرد آبشار برغمد است. برای رسیدن به این منطقه باید مسافت 30 کیلومتر را از سبزوار طی کنید.

آبشار برغمد این منطقه را بسیار زیبا کرده است. چون مناطق اطراف این آبشار به خاطر خشکسالی تقریبا خشک شده اند ولی این آبشار هوا و طراوت وصف نشدنی را در این منطقه به وجود آورده است.

از دیگر مناطق زیبای سبزوار یخدان های سبزوار است. این یخدان ها در دوره قاجار ساخته شده است. سبزواری های قدیم برای داشتن آب خنگ در تابستان این یخدان های را درست کرده اند.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code