آخرین مطالب

جاذبه‌های گردشگری مازندران به تفکیک شهر| جاهای دیدنی مازندران

ما در پایگاه خبری آموزشی پرسی و بخصوص بخش گردشگری  قصد داریم خیلی مختصر جاذبه‌های گردشگری مازندران به تفکیک شهر را برای شما معرفی کنیم

موقعیت جغرافیای استان مازندران

استان مازندران با مرکزیت ساری یکی از پر جاذبه ترین استان‌های ایران در شمال کشور است. این استان با استان‌های گلستان، گیلان، تهران، البرز، قزوین و سمنان همسایه است. همچنین این استان از طریق دریای خزر با کشور‌های ترکمستان، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان در ارتباط است. مرتفع ترین قله در ایران و خاورمیانه که دماوند است در این استان و در یکی از شهر‌های شهرستان آمل قرار دارد.

از بزرگان و مشاهیر این استان به می‌توان به رضا شاه، علی لاریجانی، بهداد سلیمی، نیما یوشیج و حسن یزدانی اشاره کرد. این استان زادگاه بسیار از بزرگان ایران در زمینه‌های مختلفی بوده است. هر کدام از این اشخاص که نام آن‌ها را آورده ایم و اشخاصی که نام آن‌ها را نیاورده ایم تاثیر غیر قابل انکاری در تاریخ ایران داشته اند.

استان‌های تهران، البرز، سمنان، گلستان و مازندارن فعلی در گذشته به عنوان استان مازندارن بزرگ شناخته می‌شدند که طی سالیان آن‌ها به مرور از استان مازندران جدا شده و هر کدام استان مستقلی شده اند.

این استان دارای 4 /23756 کیلومتر مربع وسعت است. این استان هجدهمین استان بزرگ ایران از نظر وسعت است. پر جمعیت ترین شهر‌های این استان ساری است که مرکز استان مازندران است. طبق آمار نفوس و مسکن در سال 1395 شهر‌های پرجمعیت این استان به ترتیب بابل، ساری، آمل و قائم شهر است.

این استان 1.46 درصد از وسعت کل کشور را در اختیار دارد و دارای 58 شهر و 22 شهرستان است. هر کدام از این شهرستان‌ها در طول سال میزبان تعداد قابل توجهی از توریست‌ها هستند. ما با توجه به هر شهرستان جاذبه‌های گردشگری مازندران را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر مردم استان مازندران به زبان مازنی صحبت می‌کنند. از دیگر زبان‌هایی که در این استان استفاده می شود  می‌توان به گیلانی، فارسی، لری و کردی اشاره کنیم. حدود 90 درصد مردم این استان از قوم شمالی هستند. حدود 3 درصد قوم فارس، 2 درصد قوم لر هستند.

مناطق گردگشری مازندران – آمل

آمل پرجمعیت ترین استان مازندران است و یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. این شهر مرکز اصلی صنعت، صادرات و بازرگانی استان مازندارن است. از زیبایی طبیعت این شهر که نمی توان چشم پوشید ولی ما سعی می‌کنیم مناطق گردگشری که کمتر شناخته شده است را معرفی کنیم.

 

جاذبه‌های گردشگری مازندران-پرسی
بقعه شمس آل رسول از مکان های زیبا مازندران

بقعه شمس آل رسول:

این بقعه آرامگاه شمس آل رسول است. این محل یکی از آتشکده‌های قدیمی این کشور است که در سال 1358 به ثبت ملی رسیده است. این آتشکده در پایین بازار شهر آمل قرار دارد. شمس آل رسول یکی از مشاهیر استان مازندارن است. او فیلسوف، ریاضی دان بوده است.

جاذبه‌های گردشگری مازندران-پل دوازده چشمه-پرسی
پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه:

پل دوازده چشمه یکی از پل‌های قدمی ایران است که در دوره صفویه ساخته شده است. این پل به دستور شاه عباس ساخته و در دوره قاجار کاملا ترمیم و مرمت شده است. البته این پل قبل از دوره صفوی هم وجود داشته است. اما شاه عباس ساخت این پل را کامل کرد.

این پل بر روی رود هراز ساخته شده است. ویژگی این پل این است که دارای 12 طاق قوسی است. ارتفاع و اندازه دهنه این پل‌ها به گونه ای است که در صورت هر گونه سیلاب و هر مورد دیگری پل آسیبی نمی بیند. این پل در مرکز شهر آمل قرار دارد.

جاذبه‌های گردشگری مازندران-پارک جنگلی-پرسی
پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان

پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان:

یکی از جاذبه‌های گردشگری مازندران پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان و هلومسر است. پارک جنگلی میزا کوچک خان در 16 کیلومتری آمل قرار دارد. این پارک تفریحی دارای تمامی امکانات مورد نیاز شما است. حتی این پارک وسایل بازی برای کودکان را نیز فراهم کرده است و شما می‌توانید اوقات خوشی را در این شهر سپری کنید.

مناطق گردشگری مازندران – بهشهر

نمی شود از جاذبه های گردشگری مازندران صحبت کرد و از بهشهر یکی از قدیمی ترین شهرهای این استان یاد نکرد.بهشهر هم یکی دیگر از شهرهای قدیمی این استان و ایران است. طبق آمار جمعیت این شهر حدود صد هزار نفر است. مردم این شهر در زمینه کشاورزی بسیار فعال هستند. همچنین این شهر یکی از بزرگترین شهرهای تولید کننده روغن نباتی  و سویا در خاورمیانه به شمار می‌آید. همچنین این شهر یکی از شهرهایی است که ماهیگیری و صادرات و واردات در آن بسیار زیاد است. علت آن هم این است که بندر امیرآباد در این استان قرار دارد.

جاذبه‌های گردشگری مازندران-بهشهر-پرسی
چشمه عمارت از جاذبه های گردشگری مازندران

چشمه عمارت:

چشمه عمارت و عمارت صفی‌آباد از جمله عمارت‌هایی هستند که در دوره صویه ساخته شده اند. عمارت صفی آباد در گذشته به عنوان پایگاه نیروی دریایی بوده است.  این عمارت در سال 1310 به ثبت آثار ملی رسیده است.

چشمه عمارت اما در سال 1352 به ثبت اثار ملی رسیده است. این عمارت در خیابان پاسداران شهر بهشهر واقع شده است. این عمارت دو طبقه است. از ویژگی اصلی این عمارت می‌توان به آبرسانی آن اشاره کرد. این عمارت متاسفانه در حال روز خوشی به سر نمی برد. شما می‌توانید با بازدید از این عمارت باعث مرمت این عمارت شوید.

جاذبه‌های گردشگری مازندران-اتشکده-پرسی
آتشکده کوسان

آتشکده کوسان:

این آتشکده در سال 1380 به ثبت ملی رسیده است. قدمت این آتشکده به قبل از اسلام بر می‌گیرد و تاریخجه بسیار زیادی دارد. بهشهر به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد همیشه مورد توجه بوده است. به همین دلیل اثار تاریخی مثل کوسان وجود دارد که قدمت آن مشخص نیست. طبق روایت‌ها این آتشکده در گذشته به اسم طوسان بوده است و این آتشکده توسط طوس نوذر ساخته شده است. او یکی از خاندان کیانیان بوده است.

جاذبه‌های گردشگری مازندران-تپه‌های بهشهر-پرسی
تپه‌های بهشهر

پیشنهاد مدیریت بخش گردشگری :جاهای دیدنی کیش را ازدست ندهید

تپه‌های بهشهر:

شهرستان بهشهر دارای تعداد متعددی از تپه‌هایی است که ثبت آثار ملی شده اند. از این تپه‌ها می‌توان به تپه کش، مهترکش، سرخدین، چهل دین و تپه جوانمرد اشاره کرد. تپه چهل دین که می‌شود گفت یکی از قدیمی ترین این آثار است در سال 1381 به ثبت آثار ملی رسیده است. این تپه مربوط به دوران پیش از از اسلام است.

مناطق گردشگری مازندران – ساری

ساری مرکز استان مازندران است. این استان طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 این شهر دارای پانصد هزار نفر جمعیت است. این شهر روزگاری پایتخت ایران بوده است. وسعت این شهر ۳۰۸۵٫۳ متر مربع است. از جاذبه‌های گردشگری مازندران که در این شهر وجود دارد و گردشگرانی زیادی را جلب می‌کند عبارتند از: برج ساعت، برج رسکت، خانه کلبادی، پارک ملل، پناه گاه حیات وحش دشت ناز، پارک آفتاب و باداب سورت است.

مردم این شهر بیشتر در زمنیه چوب و چرم فعال هستند. از مهمتریم صنایع این شهر می‌توان به صنایع چاپ و انتشار، صنایع نساجی، صنایع چرم سازی و صنعت چوب اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری مازندران

خانه کلبادی:

خانه کلبادی یکی ازجاذبه‌های گردشگری مازندران است که شما هنگام بازدید از شهر ساری می‌توانید از آن بازدید کنید. این خانه در پایان دوره قاجار ساخته شده است. این خانه در سال 77 به ثبت ملی رسیده است. این خانه توسط منوچهر خان کلبادی ساخته شد.

این خانه به مرور در خانواده کلبادی چرخید. منوچهر کلبادی آخرین نفری بود که صاحب این خانه بوده است. بوچهر کلبادی یکی از اعضای مجلس شورای ملی بوده و در سال 1362 ایشان فوت کردند. این خانه بسیار معماری زیبایی دارد و خوشبختابه به خوبی از آن محافظت شده است.

جاذبه‌های گردشگری مازندران

مجموعه تاریخی فرح‌آباد:

یکی دیگر از آثار تاریخی که از دوره صفوی باقی مانده است مجموعه تاریخی فرح آباد است. این مجموعه تاریخی در سال 1355 ثبت ملی شده است. این عمارت به خاطر اهمیت، رفت و آمد‌هایی که در این مجموعه می‌شده است به دارالسرور و دارالسلطنه نیز گفته می‌شده است.

مناطق گردشگری مازندران – بابل

بابل پرجمعیت ترین شهر مازندران است. وسعت این شهر ۱۵۷۸٫۱ کیلومتر مربع است. بیشتر مردم این شهر به زبان مازنی صحبت می‌کنند. آمل و بابل از شهرهایی هستند که به هم بسیار نزدیک هستند. این شهر مانند بسیاری از شهر‌های دیگر این استان دارای مناطق گردشگری طبیعی زیادی است. از مناطق گردشگری طبیعی این شهر می‌توان به دریاچه سد شیاده، دریاچه کامی کلا، جنگل نارنجلو، جنگل شیاده، هفت آبشار، ورزنه و دریاچه کامی کلا است. از اماکن تاریخی این شهر می‌توان به کاروانسرای امین الملک، برج دیدبانی کاخ بابل، تپه قلعه کتی احمدکلا، حمام قدیم میرزا یوسف، حمام نمودار کلا، امامزاده هفت تن و کاخ شاپور اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری مازندران-هفت آبشار- پرسی
هفت آبشار مازندران

هفت آبشار:

هفت آبشار یکی دیگر جاذبه‌های گردشگری مازندران از مکان‌هایی است که برای من بسیار پر انرژی است. هرگاه به این منطقه سفر می‌کنم انرژی بسیار زیادی از این مکان می‌گیرم. بهترین زمان برای سفر این منطقه تابستان است. هفت تپه در 42 کیلومتر بابل قرار دارد و با سواد کوه 35 کیلومتر فاصله دارد. نزدیک ترین روستا به این مکان روستای تیرکن است. برای رسیدن به این مکان شما باید حدود 3 کیلومتر پیاد وری کنید اما ارزش این کار وجود دارد.

شما هنگام رسیدن به این منطقه مناظر و دیدنی و پرانرژی را مشاهده می‌کنید. می‌توانید در حوضچه‌هایی که آب آبشار ایجاد کرده آب تنی کنید یا در طبیعت بکر بچرخید.

 

جنگل بزچفت ازجاذبه‌های گردشگری مازندران -پرسی
جنگل بزچفت از جاذبه های گردشگری مازندران که نباید از دست داد

جنگل بزچفت (بابلکنار):

این پارک جنگلی در فاصله 22 کیلومتر شهر بابل قرار دارد. شما در این مکان به تمامی امکانات رفاهی دسترسی دارید. وسعت این پارک 760 هکتار است. این پارک جنگل هم یکی از مناطق و جاذبه های گردشگری مازندران است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مکان تفریحی دارای آبشار‌های زیادی است. شما در هر فصلی به این مکان سفر کنید می‌توانید زیبایی و نقاشی خدا را در زمین مشاهده کنید.

ابیاتی از شاهنامه فردوسی درباره مازندران

چنین گفت کز شهر مازندران           یکی خوشنوازم ز رامشگران

اگر در خورم بندگی شاه را              گشاید بر تخت او راه را

برفت از بر پرده سالار بار                 خرامان بیامد بر شهریار

بگفتا که رامشگری بر درست           ابا بربط و نغز رامشگرست

بفرمود تا پیش او خواندند                بر رود سازانش بنشاندند

به بربط چو بایست بر ساخت رود               برآورد مازندرانی سرود

که مازندران شهر ما یاد باد              همیشه بر و بومش آباد باد

که در بوستانش همیشه گلست               به کوه اندرون لاله و سنبلست

هوا خوشگوار و زمین پرنگار             نه گرم و نه سرد و همیشه بهار

نوازنده بلبل به باغ اندرون               گرازنده آهو به راغ اندرون

همیشه بیاساید از خفت و خوی                همه ساله هرجای رنگست و بوی

گلابست گویی به جویش روان                   همی شاد گردد ز بویش روان

دی و بهمن و آذر و فرودین              همیشه پر از لاله بینی زمین

همه ساله خندان لب جویبار            به هر جای باز شکاری به کار

سراسر همه کشور آراسته             ز دیبا و دینار وز خواسته

بتان پرستنده با تاج زر          همه نامداران به زرین کمر

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code